پذیرش و چاپ مقاله همکارشرکت سهامی آب منطقه ای گیلان

مقاله سعیده فرخی از همکاران شرکت آب منطقه ای گیلان در بررسی ماهیت حقوقی حقابه و پروانه بهره برداری در نشریه علمی-تخصصی مطالعات پژوهشی در حقوق و علوم قضایی پذیرش و چاپ شد.

       به گزارش روابط عمومی شرکت، سعیده فرخی از کارشناسان حقوقی شرکت آب منطقه ای گیلان موفق به پذیرش و چاپ مقاله تحت عنوان «بررسی ماهیت حقوقی حقابه و پروانه بهره برداری» در نشریه علمی-تخصصی مطالعات پژوهشی در حقوق و علوم قضایی شد.

در چکیده این مقاله آمده است؛ اهمیت حقوقی و اقتصادی آب موجب گردیده که نظام بهره برداری از آن، از زمان تصویب قانون مدنی تاکنون، حسب مقتضیات و ضروریات جامعه دچار تحولاتی گردد. در قانون مدنی، آب در زمره مباحات و قابل تملک خصوصی بود و قانونگذار برای املاک مجاور نهرها و رودخانه‌ها حقابه و حق شرب قائل بود (ماده 155) لیکن به موجب «قانون آب و نحوه ملی شدن آن مصوب 1347»، آب‌ها ملی اعلام گردید و در ماده 9 قانون مذکور صدور اسناد رسمی راجع به حقابه را ممنوع اعلام و ضمن لزوم رعایت حقوق مکتسبه صاحبان حقابه‌ها، به جای آن صدور پروانه مصرف مفید را پیش‌بینی نمود. بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز قانونگذار به موجب اصل 45 قانون اساسی و قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1361 آب‌ها را در زمره مشترکات عمومی، اعلام نمود و صدور پروانه مصرف معقول را به جای پروانه مصرف مفید، پیش‌بینی نمود. از جمله ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد، در خصوص ماهیت «حقابه» و «پروانه بهره‌برداری» که به نظر می‌رسد بترتیب به نوعی حق ارتفاق و حق انتفاع باشند و از مالکیت مجزا باشند.

شایان ذکر است مقاله ایشان در پایگاه اینترنتی نشریه علمی-تخصصی مطالعات پژوهشی در حقوق و علوم قضایی به آدرس jolaw.jseas.ir  نمایه گردیده است.

شرکت آب منطقه ای گیلان کسب این موفقیت را به همکارمان تبریک و آرزوی توفیق روز افزون برایشان دارد.

کد خبر: 1675
  تاریخ خبر : سه‌شنبه 17 تیر 1399
  آخرین به‌روزرسانی : چهارشنبه 18 تیر 1399
 دبیر خبر
 726