دومین همایش ارائه دستاوردهای پژوهشی شرکت آب منطقه ای گیلان برگزارشد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان این همایش به مناسبت هفته پژوهش و به منظور نشر و اطلاع رسانی دستاوردهای حاصل از فعالیت های تحقیقاتی...

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان این همایش به مناسبت هفته پژوهش و به منظور نشر و اطلاع رسانی دستاوردهای حاصل از فعالیت های تحقیقاتی انجام شده در زمینه منابع آب استان و تبادل نظر و ایجاد ارتباط با مراکز پژوهش به منظور اجرای پروژه های تحقیقاتی و انجام اقدامات لازم برای کاربردی کردن آن در این شرکت برگزار شد.

دکتر مجید نیکخوی، سرپرست شرکت آب منطقه ای گیلان، در این همایش در خصوص ضرورت پژوهش در توسعه صنعت آب گفت: انجام تحقیقات و پژوهش های کاربردی پشتوانه ای کلیدی و اساسی برای کسب موفقیت های ارزنده و پیشرفت در اجرای برنامه ها و طرح های توسعه در کشور است.

وی در ادامه به موضوع پژوهش و فناوری که موضوع بسیار مهم و حساس است ، پرداخت و گفت: پایداری سرزمین بحث جدیدی است که باید مواظب باشیم تا موجب نابودی زیرساختها و منابع طبیعی ما نشود .

وی همچنین در ادامه با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص صرفه جویی در مصرف آب که (( اگر 10 درصد مصرف آب کشاورزی را صرفه جویی کنیم به اندازه یک سال کل کشور می توانیم ذخیره داشته باشیم )) گفت: سالانه 14 میلیارد متر مکعب باران در گیلان می بارد که 8 میلیارد متر مکعب از آن تبخیر و تعریق می شود و باید برای مدیریت سالانه 6 میلیارد متر مکعب باقی مانده، برنامه ریزی درستی وجود داشته باشد، وی تصریح کرد: مهار مقدار آب مذکور برای مصارف شرب و کشاورزی ، محیط زیست و... حائز اهمیت است.

دکتر نیکخوی در بخشی دیگر از سخنان خود، ضمن ارائه گزارشی از مجموعه فعالیتهای شرکت در بخش تحقیقات و پژوهش ، قول هر گونه مساعدت و پشتیبانی لازم را، در مجموع مباحث تحقیقاتی و پژوهشی داد و خواستار تداوم این قسم محافل علمی شد که نمونه آن را می توان در احداث ایستگاه پرورش ماهیان خاویاری در گیلان ، ایجاد نیروگاه برق آبی در راستای تأکیدات اقتصاد مقاومتی و احداث سدهای لاستیکی در استان گیلان اشاره کرد.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان افزود: باید وضعیت موجود را مدیریت کنیم و این مهم میسر نمی شود مگر با پژوهش و استفاده از روشهای صحیح امروزی ، چه در بخش سخت افزاری و چه نرم افزاری ، تا بتوانیم بیشترین بهره وری بهینه در حوضه آب داشته باشیم.

در ادامه این همایش مهندس غلامعلی جعفرزاده ، رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی ، با تبریک هفته پژوهش به پژوهشگران آب منطقه ای گیلان گفت: پژوهش ، نوآوری و فناوری در علوم و حوزه های مختلف که در جهت تقاضا محوری باشد قطعاً زیر بنای تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود و در کنار ارتقای جایگاه علمی ایران عزیز در عرصه های بین المللی ، به عاملی جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ایجاد منابع درآمدی که در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به درآمد های نفتی است منجر خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با ارائه گزارشی از وضعیت موجود منابع آب کشور در مقایسه با وضعیت آبی خاورمیانه و جهان پرداخت.

در پایان این همایش، نیز دکتر محمد رضا یزدانی عضو هیأت علمی موسسة تحقیقات برنج کشور با ارئه پاورپوینت به مقولة اندازه گیری راندمان های آبیاری در دشت مرکزی گیلان، دکترمحمد رضا خالدیان عضو هیأت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه گیلان به بررسی وضعیت آلودگی رودخانه زرجوب به فلزات سنگین و آب های زیرزمینی اطراف آن و تأثیر آبیاری با آب رودخانه زرجوب بر آلودگی خاک و گیاه برنج به فلزات سنگین،  دکترمحمد علی داداشی عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نقش مشارکتهای مردمی در حفاظت منابع آب و نیز مهندس مریم دهبان دانشجوی دکترای زمین شناسی مهندسی دانشگاه بوعلی سینای همدان در پهنه بندی خطر حرکات توده ای در مخزن سد خالی پلرود ، برای کارشناسان و مهمانان شرکت،به ارائه مطالب ارزنده ای، پرداختند.

 

کد خبر: 681
  تاریخ خبر : چهارشنبه 2 دی 1394
 دبیر خبر
 730