نشست مشترک بسیج وستاد بازسازی عتبات عالیات وزارت نیرو

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان نشست مشترک بسیج وستاد بازسازی عتبات عالیات وزارت نیرو با حضور حجت الاسلام یزدانپرست مشاور وزیر نیرو در امور فرهنگی، حجت الاسلام مهدی مجرد گیلانی رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان، سردار ابراهیم راحمی مشاور وزیر در امور ایثارگران...

 

 

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان نشست مشترک بسیج وستاد بازسازی عتبات عالیات وزارت نیرو با حضور حجت الاسلام یزدانپرست مشاور وزیر نیرو در امور فرهنگی، حجت الاسلام مهدی مجرد گیلانی رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان،  سردار  ابراهیم راحمی مشاور وزیر در امور ایثارگران و فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نیرو، مهندس حسینی معاونت امور استانهای مرکز بسیج وزارت نیرو ‌، مهندس سیف اله آقابیگی مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان و مسئولین شورای انسجام بخشی مدیران صنعت آب و برق استانهای گلستان، مازندران و گیلان در هتل سفیدکنار انزلی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، مهندس سیف‌الله آقابیگی مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان صبح امروز در نشست مشترک بسیج و ستاد بازسازی عتبات عالیات وزارت نیرو در محل سالن اجتماعات هتل سفیدکنار این شهر با تسلیت جانباختگان منا اظهار کرد: فاجعه منا خانواده‌های بسیاری را عزادار کرد و طبق سخنان مقام معظم رهبری پاسخی سخت به مسببان این حادثه داده می‌شود.

وی به سیمای آب گیلان اشاره کرد و افزود: تدوین مسائل فرهنگی از واجبات در حوزه‌های مختلف است و دستگاه‌ها باید به این موضوع بپردازند.

مهندس سیف اله آقابیگی با بیان اینکه گیلان دارای 52 شهر و 2 هزار و 690 روستا است، تصریح کرد:5/2 میلیون نفر جمعیت در 14 هزار کیلومتر مساحت استان زندگی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به وجود 7.6 درصد آب تجدیدپذیر کشور در استان اشاره کرد و افزود: استفاده صحیح از آب می‌تواند موجب پایداری اقتصادی در کشور شود.

وی میزان آب تجدیدپذیر کشور را ثابت خواند و بیان کرد: 130 میلیارد مترمکعب میزان آب تجدیدپذیر در کشور است.

مهندس آقابیگی با اشاره به اینکه میزان آب تجدیدپذیر کشور به 104 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: با مدیریت سازه‌ای و غیر سازه‌ای می‌توان در حفظ آب اقدام کرد.

وی میزان آب تجدیدپذیر بالقوه این استان را 702 میلیارد متر مکعب عنوان کرد و یادآور شد: گیلان دارای چهار دشت آزاد است و می‌توان 208 میلیارد متر مکعب آب در این دشت‌ها برداشت کرد.

این مسئول با بیان اینکه دریای خزر اجازه نمی‌دهد از تمام منابع آب زیرزمینی در استان‌های شمالی برداشت شود، اظهار کرد: استفاده بیشتر از آب های جاری حائز اهمیت است.

مهندس آقابیگی به تولید 80 درصد برنج کشور در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان اشاره کرد و افزود: بخش کشاورزی رکورددار میزان مصرف آب است.

وی با اشاره به استحصال 207 میلیارد مترمکعب آب در گیلان تصریح کرد: 70 میلیون متر مکعب مصرف آب شرب و 600 میلیون متر مکعب مربوط به محیط زیست است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان افزایش تولید در چشم‌انداز 1404 را نیازمند استحصال 5 میلیارد مترمکعب آب در گیلان خواند و متذکر شد: سد سفیدرود با 53 سال قدمت می‌تواند 107 میلیارد متر مکعب آب را ذخیره‌سازی کند.

وی با بیان اینکه 75 درصد آب کشاورزی گیلان از سد سفیدرود تامین می‌شود خاطرنشان کرد: گیلان 228 هزار هکتار شالیزار دارد.

مهندس آقابیگی به افتتاح سد شهر بیجار در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: سد مذکور 70 درصد آب شرب شهری گیلان را تامین می‌کند.

وی از ادامه ساخت سد شفارود در گیلان خبر داد و گفت: تاکنون 105 میلیارد تومان فایناس از طریق کشور چین به این پروژه اختصاص داده شده است.

این مسئول ظرفیت ذخیره‌سازی سد شفارود را 377 میلیون متر مکعب عنوان کرد.

در این نشست حجت الاسلام مهدی مجرد گیلانی رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان، ضمن تسلیت به خانواده های جانباختگان منا گفت: عتبات عالیات و قبور مطهر ائمه معصومین مربوط به همه ای اقشار جامعه می باشد و کمک کردن به عتبات عالیات همواره باید جزء الویت های اصلی زندگی ما باشد.

در ادامه حجت‌الاسلام علی یزدان‌پرست مشاور وزیر نیرو در امور فرهنگی با اشاره به فضیلت عید غدیر اظهار کرد: عید غدیر مانند خورشید در مقابل اعیاد قربان، فطر و جمعه است.

وی غدیر را عید کمال دین عنوان کرد و گفت: عید غدیر روزی است که بینی شیطان به خاک مالیده شد و عید امامت و رهبری، شیطان را ذلیل کرد و روزی است که دشمن از رخنه به دین مأیوس شد.

مشاور وزیر نیرو در امور فرهنگی و دینی فاجعه منا که دنیای اسلام با آن مواجه است را به دلیل انحراف از غدیر خواند و تصریح کرد: احیای شعائر دینی از واجبات است.

وی بازسازی مرقد ائمه (ع) را از شعائر اسلامی ذکر کرد و گفت: داعش دست‌پرورده انگلیس، آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل به دنبال تخریب بقاع متبرکه مسلمانان است.

حجت الاسلام یزدان‌پرست حرم امام حسین (ع) را جزو شعائر دینی دانست و خاطرنشان کرد: دشمن از تفکر شیعه و امام حسین (ع) هراس دارد.

وی به ارائه خدمات برجسته و ویژه وزارتخانه نیرو در خدمات‌رسانی به جامعه اشاره کرد و یادآور شد: ماه محرم فرصت مناسبی برای ارائه خدمات به زائران حرم امام حسین (ع )است.

مشاور وزیر نیرو در امور فرهنگی و دینی قدرت بسیح را برگرفته از شعائر اسلامی خواند و متذکر شد: قدرت نظام اسلامی ناشی از مکتب امام حسین (ع) است.

در پایان این نشست سردار ابراهیم راحمی ضمن تقدیر از مدیریت آب منطقه ای گیلان در برگزاری این همایش دو روزه و کلیه شرکت کنندگان این همایش اظهار کرد: وزارت نیرو مقام نخست بازسازی عتبات عالیات بین دستگاه‌های مختلف را کسب کرده است.

وی به ساخت نیروگاه برق حیدریه عراق توسط متخصصان ایرانی اشاره کرد و افزود: برق نیروگاه حیدریه عراق برق مناطق نجف و کربلا را تأمین می‌کند.

فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نیرو با اشاره به راه‌اندازی پست‌های برق در کربلا، سامرا و نجف اشرف توسط متخصصان ایرانی، گفت: امسال طرح آبرسانی و برق‌رسانی به سامرا در حال تهیه است.

وی گیلان، مازندران و گلستان را از استان‌های برخوردار در کشور خواند و تصریح کرد: کمک به بازسازی عتبات عالیات موجب برکت در جامعه می‌شود.

سردار ابراهیم راحمی از تدوین طرح جامع برق سامرا خبر داد و افزود: نمایندگی‌های آب و برق ایران در کربلا و نجف ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه تفاهمنامه احداث ساختمان برق ایران در کنار حرم مطهر امام حسین (ع) به‌زودی منعقد می‌شود، گفت: احداث صحن 220 هزار مترمربعی حضرت زهرا (س) در حرم مطهر امام علی (ع) توسط ایرانی‌ها در حال احداث است.

فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نیرو به اتمام بخش زیارتی صحن مذکور اشاره کرد و یادآور شد: صحن اصلی حرم امام علی (ع) تکمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه صحن حرم عقیله بنی هاشم (س) در حال احداث است، خاطرنشان کرد: امسال 9 تفاهمنامه اجرای طرح‌های آبرسانی و برق‌رسانی در کربلا و نجف را منعقد کردیم.

سردار ابراهیم راحمی بر تأمین آب شرب کربلا و نجف تأکید کرد و متذکر شد: تمهیدات لازم در مرزهای شلمچه و چزابه برای ورود و خروج زائران حرم امام حسین (ع) در ایام محرم اندیشیده شده و این مرزها فعال می‌شود.

کد خبر: 623
  تاریخ خبر : یکشنبه 12 مهر 1394
 دبیر خبر
 1037