نشست خبری مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اصحاب محترم رسانه برگزار شد

وی با بیان اینکه در هر جایگاهی خبرنگاران را در امور خود سهیم می‌دانیم، افزود: اطلاع‌رسانی درست یکی از الزامات اساسی در جامعه است و باید از ظرفیت رسانه‌ها به‌موقع استفاده کرد.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان،مهندس سیف الله آقابیگی مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در نشستی با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد و نام ۸۰۰۰ شهید گیلان و به خصوص شهید صارمی با اشاره به ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان به کشور اظهار کرد: شما خبرنگاران و فعالان رسانه ای، آزادگان امروز جامعه هستید.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان خبرنگاران را رگ های امید بخش جامعه دانست و تصریح کرد: جامعه ای که خبررسان نداشته باشد، شاداب نیست و روح نشاط و تعالی نخواهد داشت.

مهندس سیف الله آقابیگی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: با وجود اینکه استان گیلان تنها  ۳.۵ (سه و نیم)درصد جمعیت کشور را در خود جای داده و کمتر از ۱ درصد مساحت ایران را شامل می شود ولی ۷.۶ (هفت و شش دهم)درصد منابع آب تجدیدپذیر کشور را در خود جای داده که با مدیریت بهینه می تواند به عنوان پتانسیل بزرگی برای تامین آب کشور محسوب شود.

وی با بیان اینکه مدیریت بهینه منابع آبی مستلزم مدیریت سازه ای و ساخت سدهای اصولی است، تاکید کرد: ساخت سازه های آبی باید با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی، فنی و محیط زیستی باشد تا ضمن تامین نیازهای آبی، کمترین صدمه را برای محیط زیست داشته باشند.

مهندس آقابیگی در ادامه به صرفه جویی ۳۰۰ میلیون مترمکعبی در مصرف آب اشاره کرد و افزود: خوشبختانه سال زراعی جاری با وجود اینکه سال خشکی محسوب می شد با همکاری کشاورزان به خوبی به اتمام رسید و مردم کمک کردند تا بتوانیم ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی کنیم.

وی با اشاره به افتتاح سد مخزنی آیت الله بهجت (ره) در رودبار تصریح کرد: با افتتاح این سد، بخش اعظمی از نیاز آب شرب استان تامین شده و بهره برداری از این سد دغدغه تامین آب کشاورزی از سد سفیدرود را به حداقل رسانده است.

مهندس آقابیگی همچنین از افتتاح چهار سد لاستیکی تا پایان سال ۹۴ خبر داد و گفت: بر اساس تصویب دولت، ۱۱ سد لاستیکی در گیلان تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید و عملیات اجرایی ۷ سد باقیمانده نیز در سال ۹۴ آغاز شده و تا پایان سال ۹۵ افتتاح می شوند.

 

 

رئیس شورای مدیران ارشد صنعت آب و برق گیلان در ادامه گزارشی از عملکرد آب منطقه ای استان ارائه نمود و خاطرنشان کرد: در حالت عادی می بایست امسال یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد سفید رود می داشتیم ولی به دلیل کاهش بارندگی و مخصوصا کاهش آب های روان، یک میلیارد و ۴۷۰ متر مکعب آب برای سفید رود تامین شد.

مهندس آقابیگی با بیان اینکه از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب بارندگی استفاده کردیم، گفت: اگر مشارکت مردم نباشد، مطمئنا امکان اداره اراضی کشاورزی وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در حالت عادی و در ماه های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد ۲۲۰ الی ۲۳۰ میلیمتر باید بارندگی داشته باشیم تا کمک کشاورزان باشد ولی امسال ۱۲۲ میلیمتر باران بارید.

 

مهندس آقابیگی با اشاره به اینکه استان گیلان ۳۸ درصد برنج کشور و غذای ۲۰ الی ۲۵ میلیون ایرانی را تأمین می کند، ابراز نمود: گیلان یک ظرفیت بالقوه ای برای بخش آب کشور دارد که بیش از ۷.۶ درصد منابع آب کشور در استان است.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان همچنین گفت: هفته گذشته پیمانکار سد مخزنی “دیورش” واقع در رستم آباد رودبار انتخاب شد و فرایند انعقاد قرارداد و شروع به کار به زودی انجام می شود که خبر خوبی برای مردم استان است.

وی ادامه داد: دولت محترم تدبیر و امید ۳۵ میلیارد تومان برای این سد تصویب کرده است که امسال و سال آینده عملیات احداث سد اجرایی خواهد شد.

مهندس آقابیگی با بیان اینکه ۵۵ رودخانه در گیلان داریم، اظهار داشت: اجازه نمی دهیم کسی وارد حریم رودخانه ها شود.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان افزود: ساخت و ساز در حریم رودخانه ها ضررهای بسیار زیادی دارد و باید از این امر اجتناب نمود.

وی خاطرنشان کرد: تخلفات متعددی در برداشت غیرقانونی شن و ماسه رودخانه ها صورت می گیرد که مجموعه آب منطقه ای استان به شدت پیگیر این قضیه است و اجازه تصرف بیت المال را به احدی نخواهیم داد.

مهندس آقابیگی با اشاره به حواشی برداشت غیر قانونی شن و ماسه کوچصفهان ، تصریح کرد: تنها سه قشر پیمانکاران دولتی، شهرداران و کارگاههایی که مجوز رسمی دارند می توانند تحت شرایط خاص شن و ماسه برداشت کنند و غیر از این ۳ دسته کسی حق برداشت ندارد.

 

کد خبر: 572
  تاریخ خبر : سه‌شنبه 27 مرداد 1394
 دبیر خبر
 1432