دکتر نجفی استاندار گیلان:

خطر کم آبی کشاورزی میتوانست گسترش یابد اما با همکاری مردم وتلاش مدیران این مشکل کنترل شد

هفتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با حضور دکتر نجفی استاندار گیلان، گیلان، معاونان سیاسی، امنیتی و هماهنگی امور عمرانی استانداری، مهندس سیف اله آقابیگی...

 

هفتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با حضور دکتر نجفی استاندار گیلان، گیلان، معاونان سیاسی، امنیتی و هماهنگی امور عمرانی استانداری،  مهندس سیف اله آقابیگی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ،فرمانداران شهرستان ها و دیگر اعضا برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری، استاندار در نشست شورای حفاظت از منابع آب گیلان با بیان اینکه کمتر از نیم درصد از مزارع شالیزاری استان در معرض خطر کم آبی قرار دارد تصریح کرد: این مقدار کم آبی در میزان کلی  تولید برنج تأثیری نخواهد گذاشت و این نباید بهانه ای شود تا واردکنندگان با سوداگری برنج وارد کنند.

 

دکتر نجفی به سنگینی خسارت واردات برنج بر شانه‌های کشاورزان در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته خرید توافقی برنج به منظور حمایت از شالیکاران در گیلان اجرا شد و اگر نیاز باشد این امر در سال جاری انجام می‌شود.

استاندار گیلان با اشاره به بازدیدها ، نشست های مختلف و گزارش های مستمر فرمانداران گفت: البته خطر مشکل کم آبی کشاورزی میتوانست گسترش یابد اما با همکاری مردم و تلاش مدیران این مشکل کنترل شده است .

 

وی بر ضرورت حضور مدیران در جمع مردم و علی الخصوص کشاورزان تأکید کرد و افزود: تأمین آب زراعی و شرب و همچنین حل مشکلات کشاورزان از اولویت های مهم استان به شمار می رود.

وی به ابلاغ اعتبارات ماده 12 از طرف دولت به گیلان اشاره کرد و یادآور شد: مدیران کمبود اعتبارات را بهانه‌ای برای برطرف نکردن مشکل شالیکاران قرار ندهند و اولویت اصلی ما تامین امکانات مورد نیاز کشاورزان است.

 

دکتر نجفی به نشست اخیر خود با وزیر نیرو و استانداران 8 استان بهره مند از حوضه آبریز سفیدرود اشاره کرد و افزود: در این نشست که با تأکید معاون اول رئیس جمهور و به منظور حل مشکلات منابع آبی گیلان تشکیل شد تصمیمات خوبی در جهت تعیین سهم حق آبی استان از حوزه آبریز سفیدرود اتخاذ شد .

وی با اشاره به جایگاه گیلان در تولید برنج کشور اظهار داشت : با توجه به تولید 40 درصد برنج کیفی و مرغوب کشور در گیلان تعیین سهم حق آبی استان از حوزه آبریز سفیدرود از جمله اقدامات مهمی بود که در نشست با وزیر نیرو صورت پذیرفت .

 

وی با انتقاد از احداث سدهایی غیر کارشناسی شده در مسیر حوزه آبریز سفیدرود درسالهای گذشته  اظهار داشت: باید حقوق مردم گیلان از حوزه آبریز سفیدرود  تأمین گردد.

استاندار گیلان بر برگزاری مستمر جلسات حفاظت منابع آب نیز  تأکید کرد و افزود : باید با برگزاری این گونه نشست ها از بروز آسیب ها جلوگیری کنیم.

 

در ادامه مهندس سیف اله آقابیگی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان ضمن ارایه گزارشی از وضعیت آبی استان گفت: در شش مرحله آبگذاری کانالهای آب کشاورزی و تا کنون (15/4/94 ) در مجموع بیش از 902 میلیون مترمکعب آب اراضی شالیکاری استان از محل سد سفیدرود تامین شده است و در پایان دوره های آبگذاری 50 میلیون مترمکعب آب در سد سفیدرود باقی خواهد ماند.

مهندس آقابیگی با اشاره به اهمیت حوضه آبریز سد سفیدرود گفت: حوضه مشترک آبریز این سد با هفت استان دیگر 64 هزار کیلومتر مربع است که یکی از بزرگترین حوضه های آبریز کشور به شمار می رود.

 

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان افزود:سهم استان گیلان از رودخانه قزل اوزن که از سرشاخه های سد سفیدرود می باشد 80 درصد است که می بایست تمامی استانهای ذینفع این سهم را رعایت کنند.

رئیس شورای مدیران ارشد صنعت آب و برق گیلان در ادامه با بیان اینکه میزان بارش طی خرداد 94 در تمام مناطق استان از 54% تا 100% کاهش داشته گفت: شدت تبخیر آب رو به افزایش است و آمار مقایسه ای سد سفیدرود نشان می دهد که کاهش ذخیره آب سد سفیدرود موضوعی جدی است.

مهندس آقابیگی در انتها گفت: در هفته اول مرداد نسبت به قطع بهره برداری از سفیدرود اقدام خواهد شد.

کد خبر: 532
  تاریخ خبر : پنجشنبه 18 تیر 1394
  آخرین به‌روزرسانی : شنبه 20 تیر 1394
 دبیر خبر
 925