حلاوت به ثمر رسیدن خوشه‌های برنج گیلان با مدیریت صحیح آب کشاورزی

سال زراعی که برای شالیکاران گیلانی با نگرانی از کم‌آبی و خشکیدن وسوختن شالیزارها آغاز شد، با مدیریت جهادی آب، برنامه‌ریزی دقیق سرانجام خوبی یافت و اینک محصول با کیفیت مناسب و پربار به ثمر نشسته است.

       به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان؛ به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اینک که فصل زراعی دیگری برای شالیکاران گیلانی رو به پایان است و خوشه های طلایی بیش از ۲۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان به ثمر نشسته عملا نیاز آبی آنها به طور رسمی پایان یافته است.

این در حالی است در ابتدای فصل و سال زراعی جاری با کمبود ۱۳۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی سد سفیدرود نسبت به سال قبل از آن که از نظر خشکسالی و کمبود منابع آبی در استان بی‌سابقه بود مواجه بودیم و نگرانی بسیاری برای شالیکاران و متولیان امر از این ناحیه ایجاد شده بود اما در نهایت با مدیریت، هماهنگی و همراهی همه بخش‌ها موضوع به سرانجام مطلوب رسید.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تأمین می‌کند، چنانکه از حدود سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرفی گیلان، حدود سه میلیارد متر مکعب مصرف بخش کشاورزی است.

باتوجه به بارش های پاییز و زمستان سال گذشته انتظار می‌رفت سال زراعی جاری برای کشاورزان گیلانی سخت باشد چنانکه اواخر فروردین ماه سد سفیدرود فقط ۵۳۸ میلیون متر مکعب ذخیره داشت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد و نسبت به مدت معمول ۵۰ درصد کاهش داشت.

ذخیره ناکافی برف در مناطق کوهستانی در جهت افزایش ذخایر آبی و آورد کم سدسفیدرود شرایط ویژه ای را بوجود آورد که تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی با ریاست استاندار گیلان همچون سال گذشته که توانست با وجود کم بارشی و کم آبی به افزایش ۲۰ درصدی تولید برنج منجر شود برای دومین سال متوالی به ضرورتی غیرقابل انکار بدل شود.

نوزدهم اردیبهشت ماه امسال بود که آب سد سفیدرود رها شد؛ استاندار گیلان در مراسم آبگذاری کانال های آبیاری کشاورزی گیلان گفت: محدودیت آبی باعث شده که نظارت و کنترل بیشتری بر منابع آبی داشته باشیم و امسال نیز همچون پارسال قرارگاه جهادی مدیریت منابع آب استان را تشکیل دهیم.

عباسی همان زمان با تأکید بر همراهی کشاورزان استان با مسئولان و سیاست گذاری ها در حوزه آب افزود: کشاورزان تجربه و هماهنگی خوبی با متولیان امر داشته اند که این امر باعث می شود ما تا پایان فصل زراعی از همه ظرفیت ها برای کشت برنج بهره بگیریم و بتوانیم به افزایش تولید هم برسیم. از آن زمان برای بیشتر کشاورزان با مدیریتی که انجام شد و بارش هایی که اتفاق افتاد، سال پر محصولی رقم خورد.

برای به ثمر نشستن برنج در آخرین مرحله، شالیزارها دیگر نیاز به آب ندارند و باید مدتی بدون آب باقی بمانند تا درو محصول میسر شود بنابراین به گفته متولیان اگر کشاورزانی براساس تقویم زراعی حرکت نکرده باشند و از سایر کشاورزان عقب افتاده باشند باید خود آب شالیزارشان را تأمین کنند.

از این‌ رو مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان از پایان آبگذاری کانال‌های آبیاری کشاورزی استان خبر داد و گفت: امسال با برنامه ریزی و مدیریت دقیق و هم افزایی تمامی دستگاه های اجرایی استان در قالب قرارگاه جهادی مدیریت منابع آب استان گیلان، آب کشاورزی مورد نیاز گیلان به سختی اما با موفقیت تأمین شد.

وحید خرّمی با اشاره به مواجهه گیلان با کمبود ۱۳۰ میلیون متر مکعبی آب در ابتدای فصل زراعی ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۱ افزود: بر اساس آمار ثبت شده، امسال دشوارترین سال آبی را در حوضه سدسفیدرود داشتیم که با توجه به میزان ذخیره آن، این وضعیت در ابتدای فصل کشت برای کارشناسان و صاحبنظران بسیار نگران کننده بود.
مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفت: با توجه به اهمیت بسیار بالای موضوع تأمین آب برای نجات شالیزارهای گیلان، استاندار گیلان به مانند سال قبل دستور تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت منابع آب استان گیلان را صادر کرد و براساس آن توانستیم با مدیریت دقیق، توزیع حساب شده و عادلانه آب، نوبت بندی آن در سطح شبکه سفیدرود را انجام دهیم و کسری آب را جبران کنیم.
خرّمی با بیان اینکه بارش ها برای جبران بخشی از کسری آب در برنامه نوبت بندی آب شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان لحاظ شده بود و به لطف خدا به کمک گیلان آمد، گفت: با توجه به برنامه ریزی های دقیقی که صورت گرفت با وجود کمبود ۱۳۰ میلیون متر مکعبی آب در ابتدای فصل زراعی به نسبت سال قبل از آن، صرفه جویی آب سفیدرود ناشی از بارش هایی که به آن اشاره شد به قریب به ۱۷۰ میلیون متر مکعب رسید و آبگذاری کانال های آبیاری که قرار بود تا پایان تیرماه انجام شود، تا دهم مرداد ماه ۱۴۰۲ تمدید شد.
وی تصریح کرد: امسال در مسیر اجرایی کردن برنامه ناگزیر سخت‌گیرانه تأمین و توزیع آب شاهد همکاری بسیار ارزشمند مردم و مسئولان بودیم.
خرّمی افزود: در این مدت با برنامه ریزی و مدیریت دقیق، صرفه جویی و بازچرخانی آب، هماهنگی و انسجام دستگاهها، لایروبی نزدیک به هزار و 200 کیلومتر از انهار اصلی، وارد مدار کردن بیش از یک‌هزار ایستگاه پمپاژ و چاه عمیق بعلاوه تأمین سوخت و برق آنها با همکاری دستگاه‌های مربوطه و همکاری ستودنی و مثال زدنی مردم توانستیم امسال نیز سال کشاورزی موفقی را پشت سر گذاریم.

رئیس سازمان جهاد کشاوری گیلان نیز در این رابطه گفت: با وجود همه نگرانی‌هایی که برای تأمین آب به دلیل کاهش نزولات جوی در فصل پاییز و زمستان سال گذشته داشتیم، با توجه به تجربه خوب قرارگاه جهادی آب در سال گذشته با هدایت استاندار امسال هم توانستیم با تقویم زراعی به عنوان فرهنگ کشاورزی استان حداکثر بهره‌وری را از آب داشته باشیم.

صالح محمدی افزود: تاکنون بیش از ۲۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان در مرحله خوشه دهی هستند و کار برداشت در همه شهرستان‌ها آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، امسال نیز فصل کشاورزی گیلان با مدیریت جهادی با موفقیت به سرانجام رسید و این امر با تلاش و همکاری و انسجام بین مردم و مدیران حاصل شد.

سد سفیدرود بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

سالانه زراعت برنج در ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان انجام می شود که ارزش اقتصادی تولید این محصول در استان طی سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال بوده است. امسال ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان به روش مکانیزه و بقیه به شیوه سنتی کشت شد.

گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

کد خبر: 2356
  تاریخ خبر : سه‌شنبه 17 مرداد 1402
  آخرین به‌روزرسانی : یکشنبه 22 مرداد 1402
 دبیر خبر
 456