با حضور استاندار گیلان جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گیلان در سد سفیدرود برگزار شد

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان، جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با حضور دکتر نجفی استاندار گیلان، دکتر جمالی نماینده مردم رودبار، فرمانداران، مدیران ارشد صنعت آب و برق گیلان ....

 

       به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان، جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با حضور دکتر نجفی استاندار گیلان، دکتر جمالی نماینده مردم رودبار، فرمانداران، مدیران ارشد صنعت آب و برق گیلان و مدیران کل دستگاههای اجرایی در سد سفیدرود برگزار شد.

در ابتدا مهندس لطفی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: باید با همکاری و تعامل دستگاههای ذی ربط از تمامی ظرفیتهای آبی برای داشتن فصل زراعی خوب استفاده کنیم تا فصل آبیاری بسیار خوبی برای کشاورزان عزیز به ارمغان بیاوریم.

در ادامه مدیرعامل آب منطقه ای گیلان ضمن ارایه گزارشی از وضعیت آبی استان گفت: سد سفیدرود با امکان ذخیره‌سازی یک‌میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب ذخیره مطمئنی برای 170 هزار هکتار از شالیزارهای جلگه مرکزی گیلان است.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان، سد سفیدرود در محل پیوستن دو رود قزل‌اوزن و شاهرود در نزدیکی منجیل ساخته شده و برای تنظیم آب این دو رودخانه برای کشاورزی در دشت گیلان و تولید برق استفاده می‌شود.

عملیات اجرایی ساخت سد سفیدرود از سال 1335 آغاز شد و در سال 1340 به پایان رسید و بهره‌برداری از آن در سال 1341 آغاز شده است، ارتفاع سد از کف رودخانه 92 متر و طول تاج آن 425 متر است و در پنج واحد در مجموع بیش از 87 مگاوات برق تولید می‌کند.

سد سفیدرود یکی از رسوب‌گیرترین سدهای جهان محسوب می‌شود و اکنون بیش از نیمی از ظرفیت سد را رسوبات پر کرده است و از سال 1359 تاکنون عملیات شاس و تغییر زمان‌بندی و پر و خالی کردن سد برای برطرف کردن این مشکل به‌کار گرفته شده ضمن اینکه احداث تعدادی سد انحرافی برای رسوب‌گیری آب رودهای شاهرود و قزل‌اوزن در دست اقدام است.

انباشته شدن رسوبات در دریاچه سدها یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که در مورد سدهای تمام دنیا وجود دارد اما حجم بسیار بزرگی از دریاچه سد سفیدرود توسط رسوبات دو رودخانه قزل‌اوزن و شاهرود اشغال شده و بیش از 40 درصد از حجم مفید دریاچه کاسته شده است، اکنون از روش رسوب‌زدایی برای خارج کردن رسوبات سد سفیدرود استفاده می‌شود و این روش به غیر از مشکلات افت سطح آب، لغزش توده‌ای رسوبات به جلوی دریچه‌های سد، فرسایش دیواره دریچه‌های پائینی سد و از بین رفتن تعداد بسیاری ماهی و مشکل تخلیه نشدن رسوبات انتهایی دریاچه را به همراه دارد.

با کاهش رسوبات سد سفیدرود می‌توان حجم بسیار رسوب در طول دریچه را کم کرد و حجم مفید را افزایش داد و از آن می‌توان به عنوان ماده خام در صنعت آجر، کاشی و سفال استفاده کرد به‌ویژه اینکه خاک رس مناسب برای آجرسازی در گیلان بسیار محدود است و نیازهای این استان از تهران و تاکستان تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به وجود 238 هزار هکتار شالیزار در استان اظهار کرد: 170 هزار هکتار از شالیزارهای استان از طریق سد منجیل آبیاری می‌شود و اراضی در مناطق دیگر از آب‌های سطحی و زیرزمینی استفاده می‌کنند.

مهندس کاظم لطفی به حجم یک‌میلیارد و 800 میلیون متر مکعبی سد منجیل در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: به دلیل رسوب‌های جمع شده در سد حجم آن اکنون به یک‌میلیارد و 100 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

وی با تأکید بر استفاده کشاورزان از آب‌های سطحی برای شخم شالیزارها، بیان کرد: از ذخیره آب سد سفیدرود پس از کاهش آب‌های سطحی و مراحل داشت محصول استفاده می‌شود.

در این نشست 2 ساعته هریک از مسئولان دستگاههای اجرایی و فرمانداران مهمترین راهکارها را برای حفاظت و استفاده بهینه از منابع آبی گیلان مطرح نموده و در پایان دکتر نجفی استاندار گیلان ضمن ایراد سخنانی رهنمودهای لازم برای بهره گیری از ظرفیتهای آبی استان در فصل آبیاری پیش رو مطرح کردند.

مشروح جلسه در اخبار آتی منتشر می شود

 

کد خبر: 940
  تاریخ خبر : چهارشنبه 16 فروردین 1396
  آخرین به‌روزرسانی : پنجشنبه 17 فروردین 1396
 دبیر خبر
 1470
  دیدگاه کاربران