مشروح گفتگوی ویژه خبری با مهندس لطفی ، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان

مهندس لطفی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان شامگاه روز یکشنبه مورخه: 16/8/1395 در مصاحبه تلفنی میهمان برنامه گفتگوی ویژه خبرساعت 20 شبکه باران بود و به سوالات مطروحه پیرامون وضعیت آب بندانهای استان گیلان پاسخ داد که مشروح آن به شرح زیر می باشد:

س) با توجه به اینکه متولی احیای آب بندان ها شرکت آب منطقه ای گیلان است این شرکت برنامه ای برای این موضوع دارد؟

ج) در استان گیلان 2140 پهنه آب بندان به مساحت 8120 هکتار وجود دارد که در حال حاضر توانایی تأمین 100 میلیون مترمکعب آب برای تأمین مصارف کشاورزی در طول دوره آبیاری را دارا می باشد.

آب بندانها یکی از منابع اصلی ذخیره آب به ویژه در مناطق سنتی آب خور هستند و بازسازی آنها یکی از اقدامات دردست اجرای آب منطقه ای گیلان بوده که از این 8120 هکتار قریب 2500 هکتار را توانستیم مرمت و احیا کنیم اما برای 75 درصد دیگر به تخصیص اعتبار بیشتری نیاز داریم و در این راه می بایست تشریک مساعی دستگاه های ذیربط صورت گرفته و برای مثال فرمانداران محترم در بحث بودجه شهرستان و آب منطقه ای هم دربحث بودجه ملی می بایست همراه بوده برای اینکه تجمعی صورت بگیرد و منابع مالی لازم برای بازسازی و احیاءآب بندانها در مناطق مختلف تأمین شود. همچنین باید اشاره کنیم که سالانه 20 میلیارد تومان اعتبار برای احیاء آب بندانها احتیاج داریم.

س)سالها پیش که سد سفیدرود در استان گیلان احداث نشده بود، کشاورزان خودشان به احیاء آب بندان ها مشغول بودند چه طورشد که درحال حاضر این موضوع انجام نمی شود؟ و آیا به نظر شما با پیش گرفتن سیاست های تشویقی مثلاً احیاء آب بندان توسط کشاورزان در قبال بخشش آب بها، توان دوباره کشاورزان به حیاء آب بندان ها ترغیب می شود؟

ج) سیاست کاری که در پیش داریم مبتنی بر این است تا از آب بندانها برای پرورش آبزیان در قالب قراردادهای مشارکتی با بخش خصوصی استفاده کنیم و یکی از سیاستهای آینده آب منطقه ای این است که بخشی از آب بندانها را در اختیار بخش خصوصی قرارداده تا علاوه بر پرورش ماهی، نگهداری از آب بندان توسط بخش خصوصی صورت بگیرد.

در بحث لایروبی نیز ضمن برگزاری جلسات مستمر با جهاد کشاورزی برای بررسی اولویتها از تمامی ظرفیتهای موجود استفاده خواهیم کرد.

س) کارشناسان اعلام کرده اند که در پنج سال آینده در سطح کشور با بحران آب روبرو هستیم و اصلاً جنگ آینده در دنیا جنگ آب است؛ نظر شما با توجه به شرایط استان در این رابطه چیست؟

ج)به عنوان متولی آب در استان، اعتقاد ما براین است که آب می بایست به درستی برای توزیع و مصرف مدیریت بشود. استان گیلان به لحاظ دسترسی به منابع آب در بخش شرب و کشاورزی، استان ثروتمندی است و ما در این رابطه با توجه به تأمین منابع مالی سد شفارود از طریق فاینانس، روند اجرایی این سد را به سرعت پیش خواهیم برد ضمناً احداث سد لاسک را هم ان شاالله در روزهای آتی آغازخواهیم کرد، همچنین سدپلرود هم در دست احداث است که امیدواریم با بهره گیری از سدهای استان، بتوانیم آب مطمئن را برای تمامی مصارف ذخیره و تأمین کنیم.

س) آب منطقه ای گیلان متولی شبکه های انتقال آب هم هست، برای توسعه شبکه آبیاری چه برنامه ای دارید؟

ج)ما برای توسعه شبکه آبیاری سفیدرود و پلرود و شفارود به اعتباری بین 50 تا 70 میلیارد تومان احتیاج داریم که جذب آن در اولویت برنامه های کاری ما قرارداشته و اجرای این شبکه ها هم زمانی 5 ساله را طلب می کند که قطعاً به آن خواهیم رسید.

با دیدگاه مثبتی که در وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور وجود دارد، امیدواریم با اعطای تخصیص ها و حتی استفاده از فاینانس به اهداف مد نظر برسیم تا بتوانیم با تجهیزو گسترش شبکه های انتقال آب، سدهای در دست احداث و سفیدرود در تمامی نقاط استان خصوصاً دورترین مناطق در شرق و غرب، آب مطمئن را در شبکه توزیع به اقصی نقاط گیلان برسانیم .   

کد خبر: 891
  تاریخ خبر : دوشنبه 17 آبان 1395
 دبیر خبر
 1266