مدیر امورمنابع آب غرب دور:

پیشنهاد می کنم تا با تشکیل دادگاه ویژه آب طرح دعاوی در این شعبه ها با سرعت بیشتری انجام پذیرد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان، مهندس تعلیمیان مدیر امورمنابع آب غرب دور، در مصاحبه با دفتر روابط عمومی، گفت: شهرستان تالش دارای 11 رشته رودخانه دائمی بوده و این امور همه ساله علی رغم مشکلات فراوان بصورت سنتی تأمین کننده آب 24000 هکتار از اراضی کشاورزی در سطح شهرستان می باشد.

 

 

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان، مهندس تعلیمیان مدیر امورمنابع آب غرب دور، در مصاحبه با دفتر روابط عمومی، گفت: شهرستان تالش دارای 11 رشته رودخانه دائمی بوده و این امور  همه ساله علی رغم مشکلات فراوان بصورت سنتی تأمین کننده آب 24000 هکتار از اراضی کشاورزی در سطح شهرستان می باشد.

 مهندس تعلیمیان در ادامه ضمن تاکید بر پتانسیل های آبی شهرستان تالش که نمونه آن را می توان به وجود 99 سردهنه و 116حلقه چاه عمیق موجود در سطح شهرستان تالش اشاره کرد، گفت: این ظرفیتها  در مواقع کم آبی عملیات آبرسانی به مزارع را بصورت تلفیقی با میانگین دبی 28 لیتر در ثانیه و برای آبرسانی 3156 هکتار اراضی کشاورزی انجام می دهند.

وی در ادامه به استفاده مفید از آب بندانهای اشاره کرد و گفت:  این شهرستان دارای حدود 70 هکتار استخر ذخیره آبی می باشد که کمک قابل ملاحظه ای در امر آبرسانی به مزارع کشاورزی می نمایند و 5 ایستگاه پمپاژ در سطح شهرستان وجود دارد که دارای میانگین آبدهی 68 لیتر در ثانیه می باشد و عملیات آبرسانی به 340 هکتار اراضی را برعهده دارد.

مهندس تعلیمیان در ادامه ضمن بررسی مشکلات این امور گفت : از آنجائیکه اکثر سردهنه های موجود در سطح شهرستان بصورت خاکی می باشد و گاهاً بارندگی در فصل زراعی باعث سیلابی شدن رودخانه ها و متعاقب آن تخریب سردهنه های آبیاری را به همراه دارد و این امور همه ساله با چالش های فراوانی در امر آبرسانی به انهار اصلی برای مشروب نمودن اراضی کشاورزی روبرو می باشد. به عنوان مثال در اثر طغیانی شدن رودخانه ها در سال جاری این امور حدود 70 درصد از سردهنه ها را برای چندین بار باز سازی و آماده آبگذاری نموده است(حدود 4 بار).

مدیر امور منابع آب غرب دور: از جمله پروژه های تعریف شده برای امور آب غرب دور گیلان در  سال زراعی 95-94 پروژه ساماندهی و بهسازی رودخانه ها و انهار شهرستان تالش  می باشد که عملیات لایروبی انهار از اواخر اسفند سال 1394 آغاز گردیدکه حجم لایروبی در بخشهای اسالم، مرکزی، لیسار و حویق حدود 46886 متر مکعب می باشد.

پروژه تعریف شده دیگر برای سال زراعی 95-94 پروژه تعمیر و نگهداری چاه ها و ایستگاه های پمپاژ در سطح شهرستان تالش می باشد. همانطوریکه گفته شد حدود 116 حلقه چاه عمیق در سطح شهرستان تالش وجود دارد که عملیات بازبینی چاه های تحت مالکیت آب منطقه ای از اواسط اردیبهشت سال 1395 آغاز گردید و فرم درخواست کالا برای خرید لوازم و تجهیزات مورد نیاز تکمیل و در اختیار دفتر تدارکات قرار گرفته است و با وجود کمبود اعتبارات ما امسال توانستیم 25 حلقه چاه و 3 ایستگاه پمپاژ را در سطح شهرستان را مرمت و بازسازی کنیم

از جمله پروژه های تعریف شده دیگر برای سال زراعی 95-94 پروژه تعمیر و بازسازی آب بندانهای تالش  می باشد. که در سال 95 تعداد 3 پهنه آب بندان عملیات ترمیم دیواره و تا اندازه ای لایروبی آن انجام پذیرفت. مطالعه سرا – ریگ – شفقت محله

بغیر از پروژه های یاد شده 6 پروژه احداث دیواره حفاظتی نهر آبیاری روستا های وارده سرا ، علی سرا و قروق شهرستان تالش ، احداث سردهنه و نهر آبیاری روستاهای خلیفه کری  و باغ منصور تالش و ساماندهی و لایروبی رودخانه تیزرود روستای طولارود تالش در مرحله تأیید و ارسال به دفتر قراردادها برای انتخاب پیمانکار ذیصلاح می باشد.

وی در پایان ضمن تشکر از مسئولین استانی و شهرستانی در به سرانجام رسیدن هرچه بهتر سال آبی جاری گفت: پیشنهاد می کنم با تشکیل شعبه‌های ویژه آب که در مصوبه شورای عالی آب نیز تاکید شده است، تمامی دعاوی آب در این شعبه‌ها قابل طرح خواهد بود تا روند رسیدگی با سرعت بیشتری انجام شود.

کد خبر: 854
  تاریخ خبر : یکشنبه 31 مرداد 1395
 دبیر خبر
 1300