سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان:

600 میلیون متر مکعب آب سد سفیدرود رهاسازی شد

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان گفت: 600 میلیون متر مکعب آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزارهای گیلان رهاسازی شده است.

 

       به گزارش روابط عمومی ،دکتر مجید نیکخوی سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان، در جریان بازدید از سد سفیدرود، با اشاره به ذخیره یک ‌میلیارد و 50 میلیون مترمکعبی آب این سد در فروردین ماه امسال اظهار کرد: ابتدای امسال به دلیل بارندگی در مناطق بالادست آب از سد سفیدرود سرریز کرد  .وی از رهاسازی 600 میلیون متر مکعب آب سد سفیدرود برای آبیاری اراضی شالیزاری گیلان از ابتدای اردیبهشت ماه جاری تاکنون خبر داد و بیان کرد: 31 اردیبهشت ماه جاری آب‌گذاری نوبت نخست شالیزارها به اتمام می‌رسد.

 

       سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه احداث سدهای لاستیکی از برنامه‌های این شرکت در استان است، خاطرنشان کرد: سال گذشته احداث سد لاسیتکی روی رودخانه شلمان‌رود در لنگرود اجرایی شده است .دکترنیکخوی، ارتفاع سد لاستیکی شلمان‌رود را 2.5 متر عنوان کرد و گفت: طول لاستیک سد در تاج 52.5 متر است ضمن اینکه عرض مجموع حلقه لاستیک 8.5 متر محاسبه شده است .وی با اشاره به ضخامت لاستیک سد شلمان‌رود، تصریح کرد: چهار لایه لاستیک و سه لایه فایبرگلاس در سد مذکور به‌کار رفته و در مجموع 301 متر مکعب حجم تیوپ هوای سد شلمان‌رود است.

 

       سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان به نصب دو دستگاه هوارسان در سد لاستیکی شلمان‌رود اشاره کرد و یادآور شد: 40 دقیقه زمان برای پر کردن لاستیک سد مذکور نیاز است ضمن اینکه در مدت 30 دقیقه هوای لاستیک خالی می‌شود. دکتر نیکخوی با بیان اینکه سد لاستیکی شلمان‌رود برای توسعه و بهبود آبیاری اراضی شالیزاری احداث شده است، اظهار کرد: ذخیره‌سازی آب و تنظیم جریان، ایجاد حوضچه مکش مناسب به منظور پمپاژ و کاربری گردشگری و تفریحی از اهداف احداث سد مذکور است. وی، تغذیه آب زیرزمینی را از کارکردهای سد لاسیتکی شلمان‌رود عنوان کرد و افزود: کاهش فرسایش در رودخانه و تثبیت بستر و سازه‌های موجود، پرورش آبزیان، ساماندهی رودخانه‌ها و جلوگیری از برگشت آب شور دریا از دیگر اهداف ساخت سد شلمان‌رود در لنگرود است.

 

       سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه سد شلمان‌رود برای آبیاری 2 هزار و 500 هکتار شالیزارهای منطقه احداث شده است، بیان کرد: حجم تنظیمی سد مذکور 4.8 میلیون متر مکعب است. در پایان این بازدید، دکتر مجید نیکخوی به چالش‌های بخش آب و محدودیت‌های آبی مورد نیاز کشاورزی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: اجرای طرح‌های تأمین آب بخش کشاورزی در گیلان اجتناب ناپذیر است.

 

کد خبر: 776
  تاریخ خبر : سه‌شنبه 28 اردیبهشت 1395
  آخرین به‌روزرسانی : چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395
 دبیر خبر
 992