سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان:

سد لاستیکی «دهنه سر» گیلان آماده افتتاح است

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان گفت: احداث سد لاستیکی «دهنه سر» در بندر کیاشهر با هزینه 80 میلیارد ریال به اتمام رسیده و آماده افتتاح است.

 

        به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان، دکترمجید نیکخوی سرپرست شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در جریان بازدید از سد لاستیکی «دهنه سر» در بندر کیاشهر اظهار کرد: سد لاستیکی مذکور به منظور توسعه و بهبود آبیاری یک‌هزار هکتار از شالیزارهای منطقه احداث شده است.  وی، ایجاد حوضچه مکش مناسب به منظور پمپاژ آب را از اهداف احداث سد لاستیکی «دهنه سر» عنوان کرد و افزود: عملیات بهبود بستر و جلوگیری از پدیده کف‌کشی از جمله اهداف احداث سد مذکور است.

 

       سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه جلب گردشگری، مسائل زیست‌محیطی، پرورش آبزیان و تغذیه آب زیرزمینی، از اهداف جانبی احداث سد لاستیکی «دهنه سر» است، تصریح کرد: سد لاستیکی مذکور با سازه «زیرساختی» احداث شده و دارای حوضچه آرامش و تبدیل‌های ورودی و خروجی با دیوارهای آب‌بند و کناری است.

 

       دکتر مجید نیکخوی به عملیات اجرایی دیوار آب‌بند در سد لاستیکی «دهنه سر» اشاره کرد و گفت: ساماندهی سرآب و پایآب سد با سنگ لاشه و پلکان ماهی‌رو در کرانه راست از ویژگی‌های سد مذکور است .وی، مجرای تخلیه رسوب در کرانه راست و تجهیز به دریچه کشویی را از ویژگی‌های سد لاستیکی «دهنه سر» خواند و بیان کرد: ساختمان بهره‌برداری و نگه‌داری سد مذکور در کرانه طرف چپ به مساحت 200 متر مربع در دو طبقه احداث شده است.

 

       سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه ساختمان کنترل سد لاستیکی «دهنه سر» در کرانه چپ به مساحت 78 متر مربع در دو طبقه احداث شده است، خاطرنشان کرد: 140 هزار و 600 متر مکعب برای احداث سد مذکور عملیات خاکی انجام شده است.

 

        دکتر مجیدنیکخوی به 15 هزار و 700 متر مکعب عملیات خاکریزی برای احداث سد لاستیکی «دهنه سر» اشاره کرد و یادآور شد: 435تن میلگردگذاری، 3 هزار و 535 مترمربع قالب‌بندی، 6 هزار و 925 مترمکعب بتن‌ریزی، 32 هزار و 528 مترمکعب بنایی و خشکه چینی با سنگ و 415 مترمربع دیوار آب‌بند از جمله عملیات انجام شده در سد مذکور است. ایشان با بیان اینکه ارتفاع لاستیک سد «دهنه سر»2/5 متر است، اظهار کرد: طول لاستیک در قاعده 34 متر و در تاج 41/5 متر است.

 

       سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان به وجود دو سیستم هوارسان در سد لاستیکی «دهنه سر» اشاره کرد و افزود: زمان لازم برای پر کردن لاستیک 30 دقیقه در نظر گرفته شده ضمن اینکه زمان لازم برای تخلیه لاستیک 20 دقیقه است.

دکتر نیکخوی با بیان اینکه حجم مخزن ذخیره آب سد لاستیکی «دهنه سر» 350 هزار مترمکعب است، تصریح کرد: سرریز سد مذکور از نوع آزاد طراحی شده و 80 میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است.

کد خبر: 745
  تاریخ خبر : یکشنبه 22 فروردین 1395
  آخرین به‌روزرسانی : سه‌شنبه 24 فروردین 1395
 دبیر خبر
 1167
  دیدگاه کاربران