دکتر نجفی استاندار گیلان:

با تلاش همه جانبه، حساسیت دولت برای تأمین آب محقق شده است

ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با حضور دکتر نجفی استاندار گیلان، مهندس سیف اله آقابیگی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان و دیگر اعضا برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری، استاندار با اشاره به کمبود شدید آب 2 تا 3 درصد از شالیزارها گفت: در صورت نبود مدیریت صحیح ، این میزان امکان گسترش تا 10 درصد شالیزارها را دارد.

دکتر نجفی با اشاره به وضعیت بحرانی موجود در بخش تأمین آب شالیزارهای استان گفت: علیرغم تلاشهای خوب دستگاههای متولی در مدیریت مصرف آب زراعی استان و وضعیت خاص موجود در این بخش، به منظور حضور قوی مدیران استان در مدیریت مشکل آب تمامی مرخصی های فرمانداران، بخشداران، مدیران دستگاههای متولی و افراد ذیربط لغو می گردد.

وی تأکید کرد: طبق آمار، بین 2 تا 3 درصد زمین های کشاورزی با کمبود شدید آب درگیر هستند که در صورت نبود مدیریت صحیح، این میزان امکان گسترش تا 10 درصد شالیزارهای استان وجود دارد و مدیران باید در مدیریت این وضعیت اهتمام لازم را داشته باشند.

وی بر ضرورت انتقال حساسیت وضعیت آب کشاورزی استان توسط مدیران به وزارتخانه ها گفت: در این وضعیت باید مدیران اعتبار ویژه ای از وزارتخانه های خود برای جبران این بخش جذب کنند.

دکتر نجفی با بیان اینکه متأسفانه در سالهای گذشته مسأله کم آبی در گیلان جدی گرفته نمی شد، تصریح کرد: نگاه کلان در بحث کم آبی به استان گیلان همواره نگاهی متفاوت بوده و تا قبل از این هیچ گاه گیلان به عنوان استان کم آب شناخته نمی شد اما به تازگی مسأله آب در استان گیلان نیز مورد توجه قرار گرفته و در این باره اقدامات مهمی در دست انجام است.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان به تغییر نگاه دولت نسبت به وضعیت آب استان اشاره کرد و افزود: بحمدا... با تلاش همه جانبه حساسیت دولت برای تأمین آب محقق شده است.

وی با اشاره به جلسه ای که در هفته جاری در خصوص حوضه آب ریز سد سفیدرود با حضور معاون اول رئیس جمهور و 7 استاندار تشکیل می شود گفت: در این جلسه بحران موجود به صورت دقیق مطرح می شود تا شرایط بهره مندی از این سد برای گیلان مشخص گردد.

استاندار با انتقاد شدید از صندوق بیمه کشاورزی تصریح کرد: علیرغم پیگیریهای صورت گرفته در بیمه کشاورزی از متوسط کشوری پایین هستیم و انتظار داریم بانک کشاورزی تکلیف این بحث را به صورت فوری مشخص نماید.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: در جلسه دیشب هیأت دولت مبلغ 52 میلیارد تومان برای تأمین خسارات بخش حوادث استان مصوب شد و صبح امروز نیز ابلاغ گردید.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پخش گزارش کم آبی کشاورزی از صدا و سیما گفت: نباید از صدا و سیما انتظار مستمر در تعریف و تمجید از مدیران داشته باشیم اما فرمانداران موظف هستند اشتباه بودن گزارش به آن مصاحبه پاسخ دهند و اگر پخش نشد به بنده گزارش کنند.

استاندار با بیان اینکه آمادگی لازم در صدا و سیمای گیلان برای انعکاس پاسخ های مدیران وجود دارد گفت: انتظار ما از صدا و سیما این است که سیاسی برخورد نکند و این مشکل تا کنون در رسانه استانی دیده نشده است.

دکتر نجفی با اشاره به اینکه ممکن است در شرایط کنونی بعضی از مصاحبه ها بر اساس اعلام نظرات سیاسی بعضی از افراد انجام گیرد گفت: ما به دنبال تأمین نظرات افراد نیستیم و هدف ما پیگیری مشکلات مردم است و در صورت مشاهده مشکلات به جد در آن بخش ورود خواهیم کرد.

وی به اعلام آمادگی شرکت پخش فرآورده های نفتی استان در خصوص تأمین سوخت کشاورزان اشاره و تصریح کرد: با پیگیری لازم از سوی فرمانداران مشکلات موجود در توزیع رفع گردد تا به خاطر نبود سوخت کشاورزان با مشکل مواجه نشوند.

در این جلسه مهندس سیف اله آقابیگی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت نیز ضمن ارایه گزارشی از وضعیت آبی استان گفت: در حال حاضر 26 گروه بازرسی در استان برای جلو گیری از بروز تخلفات در حوزه آب گشت زنی می کنند.                

مهندس سیف اله آقابیگی گفت: میزان ذخیره آب سد سفیدرود در حال حاضر 345میلیون متر مکعب است و این آب را با وسواس خرج می کنیم.

وی در ادامه افزود: از سال گذشته خشکسالی امسال پیش بینی شده بود و برای کاهش دغدغه های کشاورزان عزیز اقدامات   مختلفی انجام شد.

مهندس آقابیگی با بیان اینکه برای جلوگیری از تخلفات در حوزه آب در گیلان 22 گروه گشت و بازرسی داشتیم که به دلیل اهمیت موضوع در سالجاری چهار گروه دیگر اضافه شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 26 گروه گشت و بازرسی در استان نظارت می کنند.

وی با بیان اینکه در گیلان هفت میلیارد متر مکعب منابع آب تجدید پذیر داریم، تصریح کرد: در حال حاضر از 47 درصد این منابع استفاده می کنیم و برنامه داریم طبق سند چشم انداز تا سال 1402 این میزان بهره وری را به 71 درصد برسانیم.

در ادامه مهندس آقابیگی از انسداد 1883 حلقه چاه در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد :27 دستگاه حفاری غیر مجاز در استان متوقف شدند.

کد خبر: 514
  تاریخ خبر : سه‌شنبه 9 تیر 1394
 دبیر خبر
 1096