مدیر عامل آب منطقه ای گیلان:

تنها در یک شهرستان و با حکم مجموعه قضایی 58 هکتار از اراضی دولتی آزادسازی و رفع تصرف شد

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان، مهندس سیف اله آقابیگی مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در گفتگو با خبرنگار این دفتر گفت : همة ما از آب که یک موهبت الهی می باشد...

 

        به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان، مهندس سیف اله آقابیگی مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در گفتگو با خبرنگار این دفتر گفت : همة ما از آب که یک موهبت الهی می باشد ، باید به شکلی مناسب برای تولید ، گردشگری و... در چارچوب مقررات قانونمند استفاده کنیم.

        آب بندانها در گذشته بعد از احداث سد سفیدرود در دهه 40 با توجه به پایداری و تضمینی که در آن زمان صورت گرفته بود، متأسفانه در مقطعی مورد غفلت قرار گرفت، ولی خوشبختانه با نگاهی که لازمه حفظ این منابع آبی بود و باید این ذخیره گاه سنتی برای نسل فعلی و همچنین برای نسلهای آتی حفظ شود، اکنون تغییر در رویکرد اساسی به آن صورت گرفته است.

 

        وی در ادامه ضمن تشکر از همکاری موثر مجموعه قضایی استان گیلان گفت: حاصل این همکاری دو جانبه در عرصه های مختلف قابل تقدیر است و از مصادیق بارز و جدی اقدامات موثر مجموعه شرکت آب منطقه ای گیلان و حمایت خوب دستگاه قضایی استان، می توان در سالهای 93 و 94 به آزادسازی اراضی ملی، رفع تصرفات، حرایم بستر و رودخانه ها و جلوگیری از تغییر کاربری و رفع تصرف اشاره کرد.

 

        مهندس آقابیگی با اشاره به همکاری مستمر شرکت آب منطقه ای و مجموعه قضایی استان گفت: تاکنون بیش از 219 پرونده در محاکم قضایی تشکیل شده است که خوشبختانه با تأکیدات عزیزان مجموعه قضایی استان آراء قطعی به نفع دولت صادر شد که از مجموع این 219 پرونده یک پهنای به مساحت بیش از 25 هکتار را به خود اختصاص می دهد.

 

        همچنین در کنار این اقدامات و تنها در یکی از شهرستانهای استان با حکم مجموعه قضایی و طرح دعاوی که توسط شرکت سهامی آب منطقه ای صورت گرفته است یک عرصه از اراضی دولتی معادل 58 هکتار آزاد سازی و رفع تصرف شد و در یکی از پرونده های دیگر در شهرستانهای دیگر از استان حدود 33 هکتار از اراضی و حریم بستر رودخانه سد سفیدرود آزادسازی شده است.  

 

        مهندس آقابیگی با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که همواره به حفظ منابع خدادادی و استفاده صحیح از آن ضمن جلوگیری از تغییر کاربری ها، دخل و تصرف در اموال عمومی و حفظ موهبت الهی توسط متولیان امراشاره دارند گفت: ما در موقیعتی قرار گرفته ایم که با توجه به شرایط اقلیمی و محدود بودن این سرمایه خدادادی ،باید در زمینه حفظ آن تلاش بیشتری داشته باشیم.

 

         وی با بیان اینکه دریا یک ظرفیت بسیار ارزشمند است گفت: بر اساس دستورالعمل ها و ضوابطی که در مجموعه هیأت وزیران به کلیه دستگاهایی که متولی امر تعیین حرایم ، نگهداری و واگذاری حریم ها در سواحل می باشد ابلاغ شده است، جلوگیری از ساخت و سازهای بی مجوز و برخورد با اینگونه ساخت و سازهای غیر مجاز، تأکید شده است.

 

        مدیرعامل آب منطقه ای گیلان افزود: کشور ما در یک اقلیم خشک و نیمه خشک نسبت به اقلیم جغرافیایی جهان قرار گرفته است و متوسط بارندگی نیز ما حدود 245 میلیمتر است ، در حالیکه در دنیا حدود 760 میلیمتر می باشد این شرایط باعث شده که مصرف سرانه آب در کشور مان از یک عدد معادل 3500 مترمکعب در سال 1345 به یک عدد معادل 1500 تا 1700 متر مکعب در خلال سالهای اخیر ، کاهش پیدا کند که دلیل آن کاهش منابع آبی، افزایش جمعیت و مصارف آبی است ، چراکه که میزان آب تجدیدپذیر درهمة کشور عددی ثابت می باشد ، بنا براین برای حفظ منابع آبی برای نسل های آتی باید حداکثر صرفه جویی را داشته باشیم.

 

        وی در پایان این گفتگو ضمن تشکر از تشریک مساعی مجموعه دادگستری استان برای حفظ منابع آبی، گفت: بر ما تکلیف است که در همة بخشها صرفه جویی را مشی رفتاری خود قراردهیم تا برای تأمین نیازهای نسلهای آتی نیز اقدامی انجام داده باشیم و این مهم ، میسر نمی شود مگر با تغییر الگوهای زراعی و مصرف آب شرب و تغییر فرهنگ در سطح مدارس و خانواده ها در کلیه امور مرتبط با آب ...  

کد خبر: 512
  تاریخ خبر : یکشنبه 7 تیر 1394
  آخرین به‌روزرسانی : دوشنبه 8 تیر 1394
 دبیر خبر
 1018