با حضور استاندار گیلان،آب سد سفیدرود رها سازی شد.

آب سد سفیدرود استان گیلان که حدود 172 هزار هکتار از 238 هزار هکتار مزارع شالیزاری استان را پوشش می دهد امروز با حضور استاندار و مدیران آب منطقه ای گیلان رهاسازی شد.

       به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان نقل روابط عمومی استانداری گیلان؛ آب سد سفیدرود استان گیلان که حدود۱۷۲ هزارهکتار از ۲۳۸ هزار هکتار مزارع شالیزاری استان را پوشش می‌دهد صبح امروز(یک‌شنبه) با حضور استاندار گیلان و مدیران آب منطقه‌ای در محل سد سفیدرود در شهرستان رودبار رهاسازی شد.

استاندار گیلان با بیان اینکه دولت با همه توان در کنار شالیکاران است، گفت: دیگر نمی‌گذاریم اتفاقات سال گذشته در حوزه برنج تکرار شود و با تمهیدات صورت گرفته امسال کشاورزان با قیمت مناسبی محصول خود را به فروش خواهند رساند و این قول را می‌دهم که دولت سیزدهم در کنار شالیکاران است.

اسدالله عباسی در حاشیه رهاسازی آب سد سفیدرود و‌ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون ۷۰۲ میلیون متر مکعب آب در پشت سد سفیدرود ذخیره شده است، اظهار کرد: در سال گذشته میزان آب ذخیره‌ شده در پشت سد سفیدرود ۷۲۰ میلیون متر مکعب بود ولی خوشبختانه در سال گذشته لطف پروردگار شامل حال کشاورزان شد و بارش های خوبی را داشتیم.

وی با اشاره به رهاسازی آب سد سفیدرود به منظور آبرسانی به اراضی شالیزاری آبخور این سد گفت: با تلاش‌های صورت گرفته امسال تمامی تمهیدات اتخاذ شده و اکنون همه نهرها، کانال‌های آبیاری و سر دهنه ها آماده آبرسانی به شالیزارهای کشاورزی هستند.

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم توجه به رعایت تقویم زراعی‌ توسط شالیکاران افزود: در ۲ سال گذشته قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی در گیلان تشکیل و هماهنگی خوبی میان جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای در راستای اجرای درست تقویم زراعی‌ و نوبت بندی آب وجود داشت از این رو از همه کشاورزان درخواست دارم به مدیران متولی اعتماد کنند.

وی با قدردانی از زحمات کشاورزان و دست اندرکارانی که در عرصه تولید فعالیت می کنند، تصریح کرد: از کشاورزان حمایت می کنیم و بر همین اساس قیمت ها امسال خیلی بهتر از پارسال خواهد بود و مشکلاتی که در سال گذشته داشتند، برطرف شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: امسال با همدلی و همکاری برای تولید بیشتر محصول اهتمام داریم و امید است سال زراعی پر خیر و برکتی داشته باشیم.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تأمین می‌کند.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

براساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش ها و مصارف مختلف است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزارهاست.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

کد خبر: 2498
  تاریخ خبر : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  آخرین به‌روزرسانی : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
 دبیر خبر
 425