جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان به ریاست استاندار گیلان تشکیل ش

جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان به ریاست استاندار گیلان، دبیری آب منطقه ای گیلان و حضور کلیه دستگاه های ذیربط تشکیل شد.

       به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان، اسدالله عباسی استاندار گیلان ظهر(دوشنبه) در جلسه شورای حفاظت از منابع آب در سالن شهید انصاری استانداری با اشاره به اینکه ذخیره آب در پشت سد سفیدرود به نسبت سال گذشته با کاهش نسبی مواجه است، اظهار کرد: اکنون میزان آب ذخیره در پشت سد سفیدرود 515 میلیون متر مکعب است که با احتساب دبی ورودی امروز 74 متر مکعب بر ثانیه همچنان به نسبت سال گذشته با کاهش مواجه هستیم.

استاندار گیلان افزود: آب بخش اعظمی از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان توسط سد سفیدرود تأمین می‌شود که در سالیان گذشته نیز با کاهش ذخیره آب در پشت سد سفیدرود مواجه بودیم ولی با تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی نگذاشتیم کشاورزان با مشکل مواجه شوند.

عباسی با اشاره به آغاز نشاء مکانیزه در برخی از نقاط گیلان گفت: در برخی از مناطق شرقی استان، شالیکاران بخشی از آب زراعی خود را توسط چاه‌ها، آب‌بندان و نهرها تأمین می‌کنند که همین امر سبب شد تا اکنون در بخشی از این مناطق شاهد آغاز نشاء مکانیزه برنج باشیم.

وی هدایت و مدیریت آب زراعی‌ را یکی از اهداف دولت در گیلان در طی سالیان گذشته دانست و تصریح کرد: در دیگر نقاط گیلان که آب اراضی شالیزاری توسط سد سفیدرود تأمین می‌شود، تقویم زراعی باید به طور دقیق توسط شالیکاران به مانند سالیان گذشته اجرایی شود تا بتوانیم امسال نیز مشکل کم آبی را برطرف کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه تمامی دغدغه کشاورزان بررسی و تصمیماتی در جهت کاهش مشکلات اتخاذ شده است، گفت: در جلسه شورای حفاظت از منابع آب تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط اخذ و تصمیمات لازم اتخاذ شده است و انشاالله در حوزه سوخت، راه اندازی ایستگاه های پمپاژ آب، کودهای شیمیایی و ... انشالله مشکلی وجود نخواهد داشت.

عباسی از کاهش قیمت بذر گواهی شده خبر داد و افزود: در سال گذشته بذر گواهی شده هر کیلو ۷۰ هزار تومان بوده است ولی امسال با تلاش‌های صورت گرفته به ۴۸ هزار تومان رسیده و در تمامی نقاط توزیع شده است.

وی با تأکید بر تأمین کودهای شیمیایی توسط جهاد کشاورزی برای فصل زراعی بیان کرد: در حوزه کودهای شیمیایی پتاسیم و ازت تأمین و در بین کشاورزان به مقدار و قیمت مناسب توزیع می‌شود، لذا اگر مشکلی در سامانه توزیع کود و بذر در شهرستان‌ها ایجاد شد، فرمانداران وارد عمل شده و مشکل را برطرف کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه در بازار برنج اکنون شاهد ثبات و آرامش نسبی هستیم، گفت: اکنون در خرید توافقی، جلوگیری از واردات و عدم توزیع برنج در انبارها اقدامات خوبی انجام شده و بازار به یک ثبات رسیده است.

گفتنی است: پیش از سخنان استاندار گیلان، وحید خرّمی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان طی گزارشی به تشریع وضعیت آب استان، منابع در اختیار و مصارف برآورد شده و راهبردهای آب گیلان برای پشت سر گذاشتن سال زراعی جاری با کمترین تنش ممکن پرداخت.

کد خبر: 2482
  تاریخ خبر : سه‌شنبه 21 فروردین 1403
  آخرین به‌روزرسانی : شنبه 25 فروردین 1403
 دبیر خبر
 257