رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران گفت:

ذخیره فعلی سد سفیدرود 500 میلیون متر مکعب است

رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران، ذخیره فعلی آب در سد سفیدرود را 500 میلیون متر مکعب اعلام کرد.

       به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان، وحید خرّمی رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران گفت: ذخیره فعلی آب در مخزن سد سفیدرود 500 میلیون متر مکعب است که در مقایسه با بلند مدت 50 درصد کاهش را نشان می دهد یعنی در سال های با وضعیت آبی مناسب، ما در این موقع بیش از دو برابر ذخیره فعلی سد سفیدرود، ذخیره آب داشتیم.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان افزود: ذخیره 500 میلیون متر مکعبی فعلی آب در مخزن سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش را نشان می دهد، یعنی در سال گذشته در همین زمان ذخیره آب سد 530 میلیون متر مکعب بود، بنابراین ما سالی همانند سال قبل را پیش رو خواهیم داشت.

وحید خرّمی در پاسخ به این پرسش که چند هکتار از آب مورد نیاز اراضی شالیزاری گیلان از سد سفیدرود و چند هکتار از منابع سنتی دیگر تأمین می شود، گفت : 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری استان است که از این میزان 70 درصدش یعنی 172 هزار هکتار مستقیماً آبخور سد سفیدرود هستند.

وی افزود: استان گیلان دارای 9 هزار هکتار آب بندان است که بعنوان بالانس در فصل آبیاری استفاده می شوند و هم اکنون تمامی آنها آبگیری شده اند و آماده ایم که به استقبال فصل کشت برویم.

مدیرعامل آب گیلان گفت: ما هرساله حدود 500 کیلومتر طول کانال های اصلی و انهار اصلی درجه یک و دو استان را لایروبی می کنیم که تا این لحظه طبق برنامه 300 کیلومتر از عدد مذکور لایروبی شده است و حتی این امکان وجود دارد تا پیش از آبگذاری لایروبی انجام شده در استان از 500 کیلومتر تجاوز نماید و این امر کمک خواهد کرد که آب با سرعت و اتلاف کمتر به مزارع مردم برسد و در ادامه مسیر هم کشاورزان محترم می باید بسان سال های قبل بلکه با دقت بیشتر انهار آب رسان بین مزارع را که تنها بصورت سنتی و با ابزار دست قابل لایروبی است، تمیز نمایند زیرا با این کار از هدر رفت حدود 100 میلیون متر مکعب آب در بین مزارع مردم جلوگیری می شود.

رئیس هیأت مدیره آب گیلان افزود: آب منطقه ای گیلان 454 ایستگاه پمپاژ دارد که بیش از 900 پمپ سنگین در این ایستگاه ها نصب هستند، هیچکدام از این ایستگاه های پمپاژ سال گذشته خاموش و از مدار خارج نبودند و امسال نیز انشاء الله همینگونه خواهد بود همچنین آب گیلان 300 چاه عمیق دارد که در سال جدید هم، همانند سال گذشته تلاش خواهد شد تا همگی بدون وقفه در مدار باشند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه در سال 1402 هیچگونه افزایش قیمت آب بهاء نداشته ایم، گفت: ما در دو سال گذشته در شرایط سخت کم آبی همراهی و همیاری مردم و مسئولین را تمرین کردیم و سخت ترین سال آبی را پشت سر گذاشتیم آنهم با کمترین نقصان، بنابراین در سال 1403 نیز که سال جهش تولید با مشارکت مردم است با تکیه بر اعتماد متقابل مسبوق به سابقه هم افزایی بیشتری خواهیم داشت.

وحید خرّمی رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان همچنین در پایان گفت: رهاسازی آب را در نیمه دوم اردیبهشت انجام خواهیم داد چنانچه در دو سال گذشته نیز اینچنین بوده است بنابراین از کشاورزان محترم تقاضا داریم که از ذخایر داخلی و در دسترس آب برای انجام مقدمات کشاورزی و خزانه گیری استفاده نمایند تا بتوانیم از آب سد برای نشاء و مراحل بعد از آن استفاده نماییم. همچنین از کشاورزان محترم می خواهیم ضمن رعایت تقویم زراعی جهاد و کشاورزی استان گیلان نسبت به انجام بیمه محصولات کشاورزی خود جهت بهره مندی از مزایای آن در صورت ضرورت اقدام نمایند.

کد خبر: 2481
  تاریخ خبر : دوشنبه 20 فروردین 1403
  آخرین به‌روزرسانی : دوشنبه 20 فروردین 1403
 دبیر خبر
 209