ذخیره 690 میلیون مترمکعبی آب سد سفیدرود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اعلام رهاسازی آب سد سفیدرود و آب‌گذاری کانال‌های آبیاری کشاورزی گیلان از نوزدهم ماه جاری افزود: براساس آمار 24 اردیبهشت ماه ، ذخیره آب سد سفیدرود به ۶۹۰ میلیون مترمکعب رسیده که وضعیت مطلوبی نیست.

       به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان؛ وحید خرّمی در نشست خبری مشترک جهاد کشاورزی و آب منطقه ای در محل دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اظهار این مطلب گفت: در استان گیلان ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب مصرف آب داریم که از این میزان ۹۰ درصد آن برای مصرف کشاورزی است و افزود؛ ۲ میلیارد از طریق سد سفیدرود، ۳۰۰ میلیون مترمکعب این آب از طریق چاهها، و یک میلیارد از سطح بارش تأمین می‌شود.

خرّمی با بیان اینکه ۱۷۱ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان تحت شبکه سد سفیدرود هستند، افزود: طی سال های گذشته با ذخیره یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعبی سد مواجه بودیم و مشکلی نداشتیم، اما زمانی که ذخیره سد به ۱.۳ میلیارد مترمکعب برسد، احساس نگرانی می کنیم، زیرا ۵۰ هزار هکتار از اراضی داخل شبکه تحت تنش آبی هستند؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ذخیره ۸۳۰ میلیون مترمکعبی را تجربه کردیم و امسال به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده ایم.

وی با اشاره به اینکه با تجریبات سال گذشته و مدیریت که در آب صورت گرفت امسال توانستیم اقدامات خوبی را انجام دهیم، افزود: براساس گزارش‌های رسیده امسال قبل از رهاسازی آب ۸۰ درصد زمین‌ها توسط کشاورزان شخم زده شده بود و ۳۰ درصد نیز کار نشاء صورت گرفت و همچنین ۸۰ درصد خزانه گیری انجام دادند. این در حالی است که در سال‌های گذشته کشاورز تا رهاسازی آب هیچ اقدامی برای کار کشاورزی انجام نمی‌داد.

خرّمی در مورد سد‌هایی که در استان گیلان در حال احداث است نیز گفت: سد‌های پلرود، شفارود در شرق و غرب گیلان و سد دیورش برای جنوب استان در نظر گرفته شده است اما در استان گیلان با زدن سد مصرف جدیدی صورت نمی‌گیرد و همان مصرف قبل مدیریت می‌شود.

وی افزود: سد پلرود ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال آب گیری آزمایشی آن شروع خواهد شد. سد دیورش نیز آب شرب جنوب گیلان، بخش رودبار و لوشان را تأمین می‌کند و پیشرفت فیزیکی ۶۶ درصدی دارد.

خرّمی با بیان اینکه در استان گیلان ۱۱ سد لاستیکی داریم، گفت: یک مورد قابلیت اجرایی نداشت و از مدار خارج کردیم و در حال حاضر ۱۰ سد لاستیکی داریم که ۴ سد آن بهره برداری شده است، ۲ سد آن امسال به بهره برداری می‌رسد و مابقی با پیشرفت فیزیکی 60 تا ۸۰ درصد در حال ساخت هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در مورد سد لاستیکی ماسال گفت: در رسانه‌ها عنوان شد که سد لاستیکی ماسال ترکیده است که این درست نیست و تشریح کرد؛ یک بخشی از چسب لاستیک آن باز شده است و چون گارانتی دو ساله از سازنده دارد باید خود چینی‌ها آن را درست کنند البته ما می‌توانیم آن را درست کنیم ولی نمی‌خواهیم از گارانتی خارج شود.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان همچنین از صرفه جویی ۸۰ میلیون مترمکعبی آب طی بارش های اردیبهشت ماه خبر داد و اظهار کرد: با توجه به منابع موجود و بررسی های کمیته منابع آب و مصوبات قرارگاه جهادی آب و با اولویت تقویم زراعی سال جاری، نسبت به برنامه آبگذاری به صورت نوبتی طی خردادماه و تیرماه اقدام خواهد شد.

خرّمی با اشاره به وسعت ۹۰۰۰ هکتاری آب بندان های گیلان، متذکر شد: محصول برنج از زمان کاشت تا برداشت به یک متر ارتفاع آب نیاز دارد و لذا آب بندان های استان با ارتفاع دو متری می توانند پاسخگوی نیاز آبی ۱۸ هزار هکتاری باشند؛ البته در راستای بند«ز» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ لایروبی ۵۰۰ هکتار از آب بندان های استان را آغاز کردیم.

کد خبر: 2310
  تاریخ خبر : یکشنبه 24 اردیبهشت 1402
  آخرین به‌روزرسانی : چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402
 دبیر خبر
 660