آغاز آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در استان گیلان

آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود درگیلان امروز(سه شنبه نوزدهم اردیبهشت ماه) با حضور استاندار آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان؛ اسدالله عباسی استاندار گیلان روز سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت ماه در مراسم آبگذاری کانال های آبیاری کشاورزی گیلان گفت: محدودیت آبی باعث شده که نظارت و کنترل بیشتری بر منابع آبی داشته باشیم و امسال نیز همچون پارسال قرارگاه جهادی مدیریت منابع آب استان را تشکیل دهیم.

وی با بیان اینکه تمامی فرمانداران و بخشداران برای حمایت از بخش کشاورزی پای کار هستند، تصریح کرد: کشاورزان نگران نباشند چون به مسئولان اعلام شده که در همه عرصه‌های کشاورزی اعم از آبیاری، تأمین کود و سمم و غیره توجه داشته و رسیدگی کنند.

وی یادآور شد: با توجه به بارش‌های اوایل اردیبهشت‌ ماه بسیاری از کشاورزان در خارج از شبکه سد سفیدرود قرار دارند ۱۰۰درصد شخم اولیه و حدود ۶۰ درصد از نشاءکاری را انجام دادند و زمین‌ها را آماده کرده‌اند.

عباسی ادامه داد: کشاورزان تحت پوشش شبکه سفیدرود نیز ۸۰ درصد از شخم اولیه و ۳۰ درصد از نشاء و خزانه‌گیری را انجام دادند.

استاندار گیلان گفت: کشاورزان استان تجربه و هماهنگی خوبی با متولیان امر دارند که این امر باعث می شود ما تا پایان فصل زراعی از همه ظرفیت ها برای کشت برنج بهره بگیریم و بتوانیم به افزایش تولید هم برسیم.

وی گفت: آب‌گذاری امروز کانال‌ها شامل ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی می شود که ۵۵ هزار هکتار آن مربوط به منطقه فومنات است.

استاندار گیلان از کشاورزان خواست تا از طریق دهیاران و بخشداری و در این بین بخشداران از طریق فرمانداران با قرارگاه مرکزی مرتبط بوده و دغدغه کشاورزان از نظر تجهیزات و امکانات را مرتفع کنند.

شایان ذکر است، آب سد سفیدرود شب گذشته رهاسازی و آبگذاری کانال های آبیاری با حضور استاندار از امروز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در کانال‌های تونل آب‌بر فومنات، گله‌رود(برای بخش سنگر) و کانال راست سد سنگر(برای مناطق شرقی گیلان) انجام شد و از روز جمعه ۲۲ اردیبهشت در کانال چپ سد سنگر(برای مناطق مرکزی گیلان شامل شهرستانهای رشت و خمام) انجام می شود.

مرحله اول آبگذاری کانال های آبیاری شبکه سفیدرود جهت نشاء برنج به مدت ۲ هفته بصورت پیوسته است و پس از آن نوبت‌بندی آب بصورت هشت روز وصل و ۴ روز قطع ادامه می یابد.

کد خبر: 2308
  تاریخ خبر : سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402
  آخرین به‌روزرسانی : شنبه 23 اردیبهشت 1402
 دبیر خبر
 695