چهار پروژه بزرگ برای رفع تنش آبی در گیلان به ارزش یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به ثمر نشست

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از به ثمر نشستن چهار پروژه بزرگ شامل ۲ سد لاستیکی و فاز اضطراری تصفیه خانه طول لات رودسر و مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی آستانه اشرفیه با اعتباری به ارزش بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خبر داد.

       به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان: وحید خرّمی در گفت و گو با بخش ویژه خبری شبکه باران با اشاره به اینکه چهار سد لاستیکی در استان طی سال های گذشته به بهره برداری رسیدند، افزود: دو سد لاستیکی دیگر هم اینک به سرانجام و به مرحله آبگیری رسیده اند.

وی اظهار داشت: فاز اضطراری تصفیه خانه طرح طول لات رودسر نیز آماده بهره برداری است و بهره برداری کامل آن در زمان تکمیل سد پلرود است.

خرّمی با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه ها بالغ بر 500 میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: ارزش کنونی این پروژه ها بیش از یک‌ هزار و 200 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه تکمیل سه سد لاستیکی دیگر نیز با پیشرفت فیزیکی خوبی در برنامه و دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: با تزریق اعتبارات بموقع، این سدها نیز وارد مدار بهره برداری خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در خصوص لایروبی آب بندانهای استان اظهار داشت: فاز اولیه 500 هکتار از آب بندان های استان بر اساس بند ز تبصره 8 قانون بودجه سال 1401 در دستور کار قرار دارد و‌ عملیات اجرایی آن را شروع کردیم که لایروبی آب بندان ها با استفاده از ارزش خاک موجود در آب بندانها بدون تکیه به اعتبارات دولتی در استان انجام شود.

خرّمی با یاد آوری سد آیت الله بهجت شهر بیجار به عنوان سازه مهمی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته و به بهره برداری رسیده است، اظهار داشت: سد آیت الله بهجت شهر بیجار و تأسیسات خط انتقال از این سد به تصفیه خانه و تصفیه خانه بزرگ رشت و خطوط انتقال آن به سایر شهرهای استان از مهم ترین پروژه های تأمین آب با کیفیت برای بخش بزرگی از جمعیت استان گیلان بوده است که پس انقلاب اسلامی ساخته و به بهره برداری رسیده اند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به ساخت 3 طرح نیمه تمام و مهم تأمین منابع آب استان در شرق و غرب و جنوب استان گیلان گفت: سد پلرود با پیشرفت بیش از 80 درصدی در شرق استان و سد شفارود با پیشرفت بیش از 50 درصدی در غرب استان و سد دیورش نیز با پیشرفت فیزیکی بالای 65 درصد در حال ساخت هستند که برنامه ریزی شده اند تا 2 سال آتی در جهت تأمین آب پایدار در بخش های مختلف(آب شرب و کشاورزی و...) وارد مدار بهره برداری شوند.

وی در خصوص احیاء و حفاظت از تالاب انزلی گفت: وظیفه شرکت آب منطقه ای گیلان تعیین حد بستر این تالاب بوده که در سنوات گذشته انجام شد و اصلاحاتی نیز که در جهت رعایت حقوق مجاورین باید انجام میشد به سرانجام رسید.

خرّمی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین مطالعات انجام شده حقابه تالاب انزلی 300 میلیون متر مکعب است، افزود: در حال حاضر حدود 2 میلیارد متر مکعب آب در سال وارد تالاب می شود و از آنجا به دریا می ریزد.

وی اظهار داشت: هم اکنون هیچ سازه  و سدی در محدوده ورودی تالاب انزلی ساخته نشده و تمام  2 میلیارد متر مکعب آب در سال وارد این تالاب می شود.

خرّمی با اعلام اینکه اگر هر سازه و سدی در محدوده ورودی تالاب ساخته شود باید مجوزات لازم و حقابه زیست محیطی آن رعایت شود، گفت: پیشنهاد ما در جهت احیاء و حفظ تالاب انزلی ساخت سدهایی در محدوده بالادست با رعایت حقابه زیست محیطی بخصوص در فصول گرم سال است تا هم آب کشاورزی شالیزارها و هم آب تالاب انزلی در فصل گرما تأمین شود.

کد خبر: 2254
  تاریخ خبر : چهارشنبه 19 بهمن 1401
  آخرین به‌روزرسانی : شنبه 6 اسفند 1401
 دبیر خبر
 580