۷۰۰ میلیون مترمکعب رسوبات سد سفیدرود، معدنی برای تامین مصالح پروژه‌های گیلان است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از وجود حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسوبات در مخزن سد سفیدرود خبر داد و گفت: این میزان رسوبات خود معدن و پتانسیل بزرگی برای تامین مصالح پروژه های عمرانی استان است.

       به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان به نقل از ایرنا، وحید خرّمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان رسوبات در مخزن سد سفیدرود به اندازه ظرفیت یکصد میلیون کامیون است اما به طور معمول سالانه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون متر مکعب از رسوبات برداشت می شود.

وی با اشاره به اینکه فقط استان‌های شمالی برای تأمین مصالح پروژه های‌ خود با مشکل روبرو هستند، تصریح کرد: این میزان رسوبات در مخزن سفیدرود کمکی جدی برای تأمین بخشی از نیاز استان است و شرکت آب منطقه‌ای گیلان آمادگی دارد تا برای این امر به هر قدری که نیاز است از این ظرفیت در اختیار پروژه‌های استان قرار دهد.

خرّمی به مزیت‌های استفاده از ظرفیت رسوبات سد سفیدرود اشاره و بیان کرد: برداشت از رسوبات سد سفیدرود برای تأمین مصالح باعث برداشت کمتر از رودخانه‌ها و آسیب رساندن کمتر به محیط زیست می‌شود.

وی اظهار کرد: در گذشته حجم ذخیره مخزن سد سفیدرود حدود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب بود اما هم‌اینک این میزان به یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب رسیده و حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آن از رسوبات پر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان تصریح کرد: متولیان اجرای پروژه ها برای کمک به محیط زیست استان بهتر است به سمت برداشت مصالح از سد بروند و این امر بیشتر از آنچه که به نفع سد باشد به سود رودخانه‌های استان است که فشار کمتری به آن‌ها وارد می شود.

به‌گزارش ایرنا، سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که در زمان حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تأمین می کند.
این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

گیلان دارای ۵۴ رشته رودخانه دائمی است که تعداد ۱۸ رودخانه آن از لحاظ بیولوژیکی و اکولوژیکی و زیست محیطی از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

در حال حاضر پروژه های بزرگی همچون راه آهن رشت - کاسپین و رشت - آستارا در استان در حال احداث است که نیازمند مصالح می‌باشد.

کد خبر: 2238
  تاریخ خبر : دوشنبه 3 بهمن 1401
  آخرین به‌روزرسانی : دوشنبه 3 بهمن 1401
 دبیر خبر
 522