استاندار در نشست با فرمانداران و اعضای قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی گیلان؛

تلاش جهادی مسئولان برای رفع تنش آبی در کمتر از یک درصد اراضی شالیزاری گیلان

استاندار گیلان از تلاش جهادی مسئولان برای رفع تنش آبی در کمتر از یک درصد اراضی شالیزاری گیلان و لغو مرخصی اعضای قرارگاه‌های مدیریت آب کشاورزی تا پایان فصل آبیاری خبر داد و گفت: آبرسانی به مزارع طبق برنامه استمرار دارد و در این مسیر صرفه‌جویی و مراقبت برنجکاران نیز مورد انتظار است.

       به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ اسدالله عباسی در نشست با فرمانداران و اعضای قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی گیلان ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیرخم و تشریح اقدامات انجام شده قرارگاه جهادی آب با تلاش مسئولان و همراهی مردم بویژه برنجکاران گفت: قبل از آغاز فصل زراعی جاری، باتوجه به پیش بینی های بعمل آمده مبنی بر کاهش بارش و جلوگیری از بروز تنش های آبی، جلسات متعدد شورای منابع آب برگزار شد که کشاورزان براساس برنامه زمانبندی به عملیات زراعت اقدام کنند.
وی تصریح کرد: کاهش ۵۰۰ میلیون مترمکعبی ذخیره آب سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال قبل که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب بود، کاهش محسوس بارش در سالجاری به میانگین ۴۲ درصد که در بیست سال اخیر بی سابقه بوده و ذخیره ناکافی برف در مناطق کوهستانی در جهت افزایش ذخایر آبی، تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی در گیلان را به ضرورتی غیر قابل انکار تبدیل کرد.
وی با بیان اینکه کشاورزان برنجکار رنج‌های بسیاری را متحمل می‌شوند، یادآور شد: اسفند ماه سال گذشته باتوجه به پیش بینی های اعلام شده توسط کارشناسان حوزه کشاورزی و آب در تهران و گیلان، توصیه بر آن شد که حدود ۶۰ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری استان به دلیل کمبود آب، کشت نشود و با بیمه کشاورزی خسارت وارده جبران شود که برای بنده بعنوان استانداری بومی؛ غیر قابل پذیرش بود.
استاندار گیلان به اعلام مخالفت خود برای عدم کشت در بخشی از مزارع کشاورزی استان اشاره و اظهار کرد: آبرو و حیثیت هر یک از برنجکاران که با هزاران امید و آرزو با توکل به خدا سال زراعی را شروع می‌کنند، زمین کشاورزی اوست که باید در هر شرایطی مورد حمایت قرار گیرد.
 عباسی بیان کرد: تاکنون از همه ظرفیت های موجود در گیلان برای مدیریت صحیح آب کشاورزی به کار گرفته شده و این تلاش ها تا پایان فصل زراعی امسال تداوم دارد.
وی با تأکید بر اینکه فرمانداران بعنوان روسای قرارگاه های جهادی آب در شهرستان‌ها پای‌کار هستند، گفت: همکاری برنجکاران در اجرای درست زمان‌بندی عملیات فصل زراعی نیز در کاهش آسیب‌های کشاورزی مؤثر بوده است.
وی ادامه داد: در برخی مناطق گیلان بدلیل عدم کشت در سالیان قبل و تغییر کاربری به برنجکاری به منظور تولید برنج با توجه به افزایش قیمت این محصول، بهره نگرفتن از امکانات و تجهیزات آبیاری و نظیر آن، مزارع مذکور را آسیب هایی تهدید می‌کرد که دستور دادم تا با تانکر هم شده به آن مناطق آبرسانی شود.
نماینده عالی دولت در گیلان وضعیت کنونی مزارع را بر اساس بررسی های بعمل آمده علیرغم شرایط سخت، رضایت‌بخش عنوان و بیان کرد: در برخی نقاط گیلان که کمتر از یک درصد از اراضی شالیزاری استان است، مزارع در تنش آبی قرار دارند که مسئولان بصورت شبانه روزی پای کار هستند.
عباسی بر لزوم تداوم همکاری مردم در راستای صرفه جویی و مراقبت و مدیریت جهادی مسئولان تأکید کرد و گفت: باتوجه به ذخیره خوب آب موجود؛ تا دو تا سه هفته آینده آبرسانی بر اساس برنامه ادامه خواهد داشت.
وی خطاب به فرمانداران خاطر نشان کرد: برای توزیع مناسب آب کشاورزی با همکاری مردم در مناطقی که میراب ندارند شخص بخشداران و دهیاران میراب شده و عادلانه آب را در مزارع تقسیم کنند.
نماینده عالی دولت در گیلان دستور داد که مرخصی فرمانداران بعنوان روسا و اعضای قرارگاه های جهادی مدیریت آب کشاورزی در گیلان تا پایان فصل آبیاری لغو است.
دکتر عباسی تلاقی تلاش مسئولان با همراهی مردم را نقطه عطف رفع مشکلات دانست و افزود: امیدوارم به فضل الهی با برداشت محصول برنج با کیفیت از نظر کمی و کیفی، رضایت کشاورزان زحمتکش حاصل شود.
وی از صدا و سیما و رسانه های استان در اطلاع رسانی مناسب به مردم و همراهی با قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی گیلان نیز قدردانی کرد.
در این جلسه که مدیران استانی عضو قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی گیلان و فرمانداران حضور داشتند، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل هواشناسی و تعدادی از اعضا، گزارش اقدامات خود را ارائه کردند.

کد خبر: 2156
  تاریخ خبر : دوشنبه 27 تیر 1401
  آخرین به‌روزرسانی : سه‌شنبه 28 تیر 1401
 دبیر خبر
 458