استاندار گیلان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان تأکید کرد :

استمرار فعالیت مجدانه قرارگاه‌ جهادی مدیریت آب استان تا پایان فصل زراعی

استاندار گیلان بر استمرار فعالیت مجدانه قرارگاه‌های جهادی مدیریت آب در سطح استان تا پایان فصل زراعی و استفاده از ظرفیت میراب‌ها در توزیع عادلانه آب تاکید کرد.

       به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان؛ اسدالله عباسی(عصر روزیکشنبه 5 تیر ماه) در ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان در فصل آبی جاری؛ با تأکید بر مدیریت قرارگاه‌های جهادی آب استان تا پایان فصل زراعی اظهار داشت: فرمانداران نباید رویکرد انفعالی داشته باشند.

وی با یادآوری جلب همراهی و همکاری کشاورزان از بهمن‌ماه سال گذشته، به نقش میراب‌ها و لزوم استفاده از ظرفیت آنها تأکید کرد.

استاندار گیلان خاطر نشان ساخت: مسئولیت مدیریت آب در مناطق روستاهایی که میراب ندارند، بر عهده دهیاران و بخشداران است.

وی تلاش، کوشش و مسئولیت‌شناسی شبانه‌روزی برای تسهیل امور کشاورزان را انتظار خود از همه مدیران عنوان و اضافه کرد: باید با توزیع مناسب آب به همه اراضی شالیزاری، دغدغه آنان در زمینه به بار نشستن محصول، برطرف شود.

عباسی با تصریح اینکه مدیران جهادی در پایان فصل کشاورزی معرفی می‌شوند، گفت: فعالیت مدیران در ذیل قرارگاه جهادی مدیریت آب استان، مورد بررسی و رصد مستمر قرار دارد.

وی همچنین به فرمانداران گفت که در توزیع عادلانه آب، قانون را مدنظر داشته باشند و با همراهی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی، در مقابل رفتارهای فراقانونی عده‌ای که موجب برهم خوردن نظم عمومی می‌شود، بایستند.

استفاده از پتانسیل سفره‌های زیرزمینی و نیز ظرفیت‌های لجستیکی شهرداری‌ها و بخش خصوصی، گسترش بیمه محصولات کشاورزی، پشتیبانی از کشاورزان و آگاه‌سازی آنان درخصوص موارد قابل توجه و مهم در بهره‌مندی از آب برای کشت و زرع از دیگر مواردی بود که مورد تأکید استاندار گیلان قرار گرفت.

لایروبی ۸۵۰ کیلومتر از انهار کشاورزی در استان گیلان

در این جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان ضمن ضمن تقدیر از تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب استان توسط استاندار گیلان در استان اظهار داشت: 850 کیلومتر لایروبی امسال در سطح استان انجام گرفت که حاصل همکاری این سازمان با سایر ادارات و‌ فرمانداران است.

وحید خرّمی با اشاره به فعالیت ایستگاه‌های پمپاژ در مناطق مختلف خاطرنشان کرد: تمامی ایستگاه‌های پمپاژ آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی با تأمین سوخت و سایر اقدامات در مدار هستند.

 مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اهمیت شخم‌های زمستانه و رعایت تقویم زراعی، بیان کرد: در حال حاضر اغلب کشاورزانی که تقویم زراعی را رعایت نکردند با چالش آب مواجه هستند که البته به صورت موردی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه تاکنون در مجموع 682  میلیون مترمکعب آب از سد سفیدرود رهاسازی شده است، گفت: برنامه‌های آب منطقه‌ای گیلان طبق برنامه نوبت بندی آب کشاورزی تا پایان فصل آبیاری در حال انجام است .

حال شالیزارهای گیلان خوب است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه حال شالیزارهای استان خوب است، گفت: فصل زراعی به خوبی در حال سپری شدن است و پیش بینی می‌شود امسال شاهد افزایش عملکرد محصول در شالیزارها باشیم.

صالح محمدی  با بیان اینکه ۶۵ درصد شالیزارهای گیلان از مرحله پنجه زنی عبور کرده و به مرحله زایشی نزدیک شده‌اند، افزود: در چنین شرایطی دیگر نیازی به آبیاری غرقابی شالیزارها نیست و از این پس آبیاری به صورت تناوبی و زهکشی‌های نیم فصل صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین به کشاورزانی که هنوز وجین را انجام نداده‌اند توصیه کرد حتماً وجین را انجام داده و کود پتاس هم استفاده کنند. و ادامه داد: مبارزه با علف هرز هم در ۹۶ درصد از شالیزارهای گیلان به اتمام رسیده است.

محمدی با تأکید بر پایش و مدیریت مزرعه از سوی کشاورزان، تصریح کرد: مدیریت مزرعه در مبارزه با کرم ساقه خوار برنج و همچنین بیماری «بلاست» لازم و ضروری است.

وی با اشاره به بهره گیری از چاه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ برای مقابله با کم آبی، نسبت به بیمه کردن محصولات کشاورزی تأکید کرد و افزود: انجام بیمه کشاورزی باید جز اولویت‌های کشاورزان باشند و در این خصوص تا ۱۰ تیرماه فرصت دارند.

کد خبر: 2138
  تاریخ خبر : دوشنبه 6 تیر 1401
  آخرین به‌روزرسانی : سه‌شنبه 7 تیر 1401
 دبیر خبر
 775