مدیرعامل آب منطقه ای گیلان :

کشاورزان موضوعات کمبود آب را به ادارات آبیاری اطلاع دهند/شالیزارهایی که غالبا دیر نشاء شده‌اند به مشکل بر می خورند

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به کمبود آب ۴۰ درصدی سد سفیدرود در سالجاری گفت: کشاورزان موضوعات کمبود آب را به جای طرح در فضای مجازی، به ادارات آبیاری اطلاع دهند تا دراسرع وقت رسیدگی شود.

       وحید خرّمی در گفت و گو با شبکه باران در خصوص کمبود نقطه ای آب در شهرستانهای لنگرود و صومعه سرا که این روزها در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: متأسفانه در سطح کشور کمبود آب داریم و این کمبود آب در سد سفیدرود نیز خودش را نشان داده است.

وی با بیان اینکه  در استان گیلان 238 هزار هکتار شالیزار داریم، تصریح کرد: ما نیز مانند کشاورزان و همه مردم نگران این کمبود آب در نقاط مختلف هستیم وحتی یک هکتار هم برای ما اهمیت دارد

وی افزود: امسال با حداقل 40 درصد کمبود آب در حوضه آبریز سد سفیدرود مواجه هستیم و به همین دلیل، برنامه نوبت بندی دقیقی را در مزارع به اجرا گذاشته ایم و تاریخ نشاء و آبیاری را مشخص کرده ایم.

خرّمی با اشاره به اینکه تصاویری که این روزها در فضای مجازی دست به دست می شود بعضی از آنها بیان مشکل است ولی همه تصاویر درست نیست، اظهار کرد: مثلا یک تصویر مربوط به 4 شهر دیده شده و آن تصویری که خیلی بولد شده مربوط به لنگرود بود که همکاران مشکل آن را حل کردند. ما چهار روز قطعی آب داشتیم و 8 روز نیز وصل آب، آن هم به صورت نوبت بندی و این به معنای آن نیست که یک مزرعه 8 روز آب گیری می شود .

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با ذکر اینکه زمین هایی که غالباً دیر نشاء شده اند به مشکل بر می خورند، گفت: در تمامی مواردی که شرکت آب منطقه ای بررسی کرده است، زمین هایی که تقویم زراعی آب منطقه ای و جهاد کشاورزی را رعایت کرده اند و در اردیبهشت نشاء انجام داده اند مشکل آنها بسیار کمتر بوده و برای موارد نقطه ای نیز غالبا با پمپ آب و تجهیزات شخصی قابل حل است.

وی ادامه داد: در استان گیلان به دستور استاندار،قرارگاه جهادی مدیریت آب تشکیل شد و قبل از شروع فعالیت کشت، تمامی ادارات در شهرستانها زیر نظر فرمانداران و در مرکزاستان نیززیر نظراستاندار با بهره گیری  از همه امکانات، برنامه های قبل از شروع آبیاری را اجرایی کردند.

خرّمی با بیان اینکه در سال جاری بیش از 800 کیلومتر لایروبی انجام شده در حالی که در برنامه سالیانه کمتر از 500 کیلومتر انجام می شد، ادامه داد: هیچ چاهی از دسترس خارج نشد و 900 پمپ آب منطقه ای و تعدادی کمتر مربوط به جهاد کشاورزی در مدار قرار گرفت و 20 مورد برق رسانی در کنار شرکت توزیع برق استان انجام دادیم و هیچ مشکلی در تأمین سوخت در گیلان وجود ندارد و اگر کشاورزی مراجعه کند، حق آبه سوخت نیز برایش در نظر گرفته می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان همچنین گفت: کشاورزان موضوعات کمبود آب را به جای طرح در فضای مجازی، به ادارات آبیاری اطلاع دهند تا دراسرع وقت رسیدگی شود و بحث بیمه کشاورزی نیز برای همین موارد بسیار توصیه شده بود تا به داد کشاورز و پشتیبان آنان باشد.

وی افزود: تسطیح اراضی به طور کلی مصرف آب را کم می کند ولی در سال اول تسطیح، تا زمین به پایداری خودش برسد و مسیر تأمین آب فراهم شود معمولا چالش هایی وجود دارد که لازم است کشاورزان محترم اگر از نظر آبیاری و ارتفاع زمین مشکلی دارند، با مراجعه به جهاد کشاورزی استان، موارد را اصلاح کنند.

وی در پایان گفت: سد سفیدرود در زمان ساخت یک میلیارد و 760 میلیون متر مکعب ظرفیت داشت که در حال حاضر 700 میلیون متر مکعب آن را رسوب پر کرده و این به خاطر ماهیت این رودخانه است؛ چرا که یکی از طولانی ترین رودخانه های کشور است و از 9 استان عبور می کند ولی ما سعی کرده ایم با انجام اقداماتی، مانع ورود رسوب جدید به این رودخانه شویم .

کد خبر: 2134
  تاریخ خبر : چهارشنبه 25 خرداد 1401
  آخرین به‌روزرسانی : دوشنبه 30 خرداد 1401
 دبیر خبر
 666