اولین مرحله آبگذاری کانالهای آبیاری شبکه سفید رود آغاز شد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت : اولین مرحله آبگذاری کانالهای آبیاری شبکه سفید رود با حضور استاندار گیلان در محل سد انحرافی تاریک رسما آغاز شد .

       به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان؛ وحید خرّمی در حاشیه مراسم آبگذاری تونل آب بر فومنات در محل سد انحرافی تاریک که با حضور استاندار گیلان برگزار شد، گفت: در حال حاضر حجم مخزن سد سفیدرود حدود 830 میلیون متر مکعب است و با توجه به وضعیت گرمی آب و هوا در روزهای گذشته و رشد سریع خزانه های برنج، برابر دستور استاندار گیلان در چهارمین جلسه شورای حفاظت از آب استان در سال 1401، رهاسازی آب سد سفیدرود 2 روز زودتر از موعد مقرر انجام شد.

وی افزود: از امروز کانال آب بر فومنات در سد تاریک و کانال راست سنگر برای اراضی شالیزارهای شرق گیلان آبگذاری شد و تأکید نمود، با توجه به افزایش جریان رودخانه سفیدرود و کانال های آبیاری، شهروندان گرامی به جهت جلوگیری از بروز هرگونه خسارات جانی و مالی احتمالی، از نزدیک شدن به بستر و حریم رودخانه سفیدرود، کانال‌های آبیاری و تأسیسات آبی جداً خودداری نمایند.

خرّمی اعلام داشت: آبگذاری کانال چپ سد سنگر نیز از روز 14 اردیبهشت ماه برای اراضی شالیزارهای مرکزی استان شامل شهرستانهای رشت و خمام آغاز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان اظهار داشت: اولین مرحله آبگذاری کانالهای آبیاری در سد سنگر، از تاریخ های اعلام شده فوق به مدت 16 روز پیوسته خواهد بود و امیدواریم که با همراهی کشاورزان عزیز در این مرحله نشاکاری به سرانجام برسد.

وی ضمن تأکید به کشاورزان زحمتکش گیلانی مبنی بر رعایت تقویم زراعی و لایروبی انهار بین مزارع گفت: براساس آمار مشاورین ذیصلاح، بیش از 100 میلیون متر مکعب آب به دلیل عدم لایروبی انهار بین مزارع در سال از چرخه خارج  می شود که با لایروبی توسط کشاورزان در سال کم آبی که قرار داریم، این مقدار آب صرفه جویی و استفاده خواهد شد.

خرّمی در پایان گفت: کشاورزان عزیز به برنامه آبیاری اعلام شده اعتماد نموده و فعالیت های کشاورزی خویش را بر اساس تقویم آبیاری تنظیم نمایند.

کد خبر: 2104
  تاریخ خبر : یکشنبه 11 اردیبهشت 1401
  آخرین به‌روزرسانی : شنبه 17 اردیبهشت 1401
 دبیر خبر
 852