در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان اعلام شد؛

لایروبی 610 کیلومتر از انهار کشاورزی در سطح استان گیلان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت : در راستای مدیریت بهینه‌ی انتقال آب به شالیزارها ، تا کنون 610 کیلومتر از انهار کشاورزی در سطح استان گیلان لایروبی شده است .

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان؛ اسدالله عباسی امروز شنبه ، دهم اردیبهشت ماه در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گیلان در سال 1401 ، گفت: بررسی‌های میدانی حاکی از احتمال آسیب دیدن خزانه‌ی شالیکاران در برخی مناطق استان است و برای جلوگیری از بروز این مشکل، رها سازی آب سد سفیدرود برای کانال‌های فومنات و راست سنگر از امروز انجام می‌شود و از فردا صبح یکشنبه یازدهم اردیبهشت ماه ، آب در این کانال‌ها قرار می‌گیرد و برای کانال چپ سنگر نیز که مناطق مرکزی را پوشش می‌دهد آب از روز سیزدهم اردیبهشت رها می‌شود و از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه، چهاردهم اردیبهشت ماه در کانال چپ سنگر قرار می‌گیرد.

استاندار همچنین بر ضرورت بهره گیری بهینه از تمامی امکانات برای مدیریت بهینه‌ی آب تاکید کرد و به شالیکاران اطمینان داد که عدالت در روند توزیع آب رعایت می‌شود و مسئولان اجرایی نیز تا پایان کار کشاورزی همراه و در کنار این مولدان پرتلاش خواهند بود.

نماینده‌ی عالی دولت در گیلان همچنین از برنامه ریزی هدفمند برای تجهیز و راه اندازی تمامی ایستگاه‌های پمپاژ آب مزارع در مناطق مختلف گیلان خبر داد و گفت: متولیان امر برای حفاظت و نگهداری از این موتور‌ها می‌توانند از ظرفیت‌های مردم بومی کمک بگیرند تا در سال‌های آتی مشکلی برای پمپ‌ها پیش نیاید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان نیز در گزارشی ، ذخیره‌ی منابع آب کشاورزی را در مناطق مختلف استان تشریح کرد و با بیان اینکه در حال حاضر 825 میلیون متر مکعب آب پشت سد سفیدرود ذخیره شده افزود: کاهش حدود ۵۰ درصدی آورد آب سد سفید رود ایجاب می‌کند علاوه بر مدیریت بهینه و توزیع عادلانه در مصرف، ظرفیت‌های جانبی از قبیل پمپ‌های آب و آب بندان‌ها را در مناطق پایین دست و دیرآبخور فعال نموده و از بروز هرگونه چالش در این مناطق بکاهیم.

وحید خرّمی با بیان اینکه برنامه‌ی امسال آب منطقه ای برای لایروبی انهار کشاورزی ۵۰۰ کیلومتر بوده افزود: تا امروز ۶۱۰ کیلومتر از نهر‌ها لایروبی شده و ۴۳ دستگاه انواع ماشین آلات لایروبی، این روند را همچنان ادامه می‌دهند.

صالح محمدی رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گزارشی از خزانه گیری ۱۹۶ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان معادل ۸۳ درصد کل شالیزار‌های استان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزار‌های استان نشا شده و ۲۵ درصد خزانه‌ها هم آماده‌ی نشا هستند.

محمد دادرس مدیر کل هواشناسی گیلان نیز با استناد به داده‌های هواشناسی پیش بینی کرد بارندگی در مناطق مختلف استان از امشب و فردا و از پنج شنبه تا یکشنبه‌ی آینده وجود دارد و این بارش می‌تواند روند کار شخم زمین‌ها و نشا کاری را همراه و همگام با رها سازی آب تسهیل کند.

کوروش بالادست، مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گیلان نیز روند توزیع سوخت برای پمپ‌های شالیکاران را تشریح کرد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۰ میلیون لیتر سوخت بین شالیکاران گیلانی توزیع شود که این رقم دو برابر پارسال خواهد بود.

احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز در این نشست شرط برون رفت از مشکلات خشکسالی فعلی را مدیریت خردمندانه و بهره گیری از تجربیات سنوات گذشته برای استفاده‌ی هرچه بیشتر از سفره‌های آب زیرزمینی و آب بندان‌ها دانست و تاکید کرد: برای پیشگیری از بروز بحران خشکسالی در فصل زراعی پیش رو بهره گیری از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات ضروری ست.

کد خبر: 2103
  تاریخ خبر : شنبه 10 اردیبهشت 1401
  آخرین به‌روزرسانی : شنبه 10 اردیبهشت 1401
 دبیر خبر
 1042