کاهش ۳۰ درصدی حجم آب سد سفیدرود

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی حجم آب سد سفیدرود گفت: تاکنون ۷۸۰ میلیون متر مکعب آب در سد ذخیره شده که نسبت به مشابه سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی در این حوزه مواجه هستیم.

       محمد جواد خانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت  با بیان اینکه تأمین آب کشاورزی به منظور آغاز فصل زراعی به خوبی انجام شده است، اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته تمامی تدابیر لازم برای رهاسازی آب برای آغاز فصل زراعی در استان گیلان انجام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. 

وی با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی حجم آب سد سفیدرود گفت: تاکنون ۷۸۰ میلیون متر مکعب آب در سد ذخیره شده که نسبت به مشابه سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی در این حوزه مواجه هستیم. 

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان گیلان میزان ورودی آب به سد سفیدرود را ۷۰ متر مکعب بر ثانیه دانست و افزود: تا پایان فصل آبیاری آب در سد سفیدرود ذخیره‌سازی شده و مشکلی وجود ندارد لذا برای اعلام کمبود آب کشاورزی در گیلان اظهار نظر زود است. 

خانی‌پور با تأکید بر لزوم توجه به اتخاذ تدابیر لازم به منظور کاهش تنش آبی در شهرستان‌های انتهای شبکه سفیدرود بیان کرد: هرساله به طور کلی شهرستان‌هایی که در انتهای شبکه سفیدرود قرار دارند با تنش بیشتری مواجه هستند لذا باید تدابیر لازم را در خصوص اتخاذ کرد. 

وی انتقاد برخی از کشاورزان درخصوص چرایی رهاسازی دیرهنگام آب در استان گیلان تصریح کرد: گروهی در سطح استان به اسم کارگروه منابع و مصارف شامل کارشناسان آب منطقه‌ای، ستاد مدیریت بحران، جهاد کشاورزی، شیلات و هواشناسی تشکیل و در آن کارگروه تمام ورودی‌های آب در گیلان مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان گیلان از سال گذشته تاکنون تمامی آب‌های موجود در سد سفیدرود ذخیره شده و هیچ رهاسازی آب به جزء در موارد زیست محیطی، انجام نشده است. 

خانی‌پور با بیان اینکه رهاسازی بدون کارشناسی آب در گیلان منجر به ایجاد تنش آبی شدید در استان خواهد شد، تصریح کرد: میزان آب مورد نیاز در گیلان برای یکسال زراعی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب است ولی اکنون ۷۸۰ میلیون مترمکعب آب وجود دارد لذا اگر اکنون تمامی آب‌های پشت سد سفیدرود برای فرآیند خزانه‌گیری رهاسازی شوند تا خرداد ماه هیچ آبی در این سد وجود نخواهد داشت. 

وی از رهاسازی آب سد سفیدرود در اواسط اردیبهشت خبر داد و افزود: از شالیکاران درخواست دارم حتی‌الامکان از بانک نشاء، چاه، آببندان‌ها و نهرهای موجود برای انجام فرآیند خزانه‌گیری استفاده کنند لذا در کشاورزان بالادست درخواست دارم در مدیریت و توزیع آب دخالت نکنند. 

کد خبر: 2097
  تاریخ خبر : سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1401
  آخرین به‌روزرسانی : چهارشنبه 7 اردیبهشت 1401
 دبیر خبر
 816