با کاهش منابع آبی؛

ضرورت مدیریت مصرف آب کشاورزی در سال زارعی جدید در گیلان

استاندار گیلان: حفاظت و مدیریت آب کشاورزی و تولید برنج در گیلان نیازمند عزم جهادی است.

       به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گیلان؛ استاندار امروز در نشست شورای حفاظت منابع آب استان با اشاره به کاهش بارش‌ها و کمبود آب پشت سد سفیدرود و شروع کشت و کار برنج در گیلان، گفت: امسال برای حمایت از شالیکاران و کاهش تنش آبی شالیزار‌ها همه فرمانداران و مسئولان باید جهادی تلاش کنند. 
دکتر اسدالله عباسی افزود: برای تصمیم گیری‌های مناسب نامه‌ای تنظیم شده که هفته آینده در سفر به تهران به رییس جمهور و وزرای نیرو – جهاد کشاورزی و کشور خواهد داد، تا تمهیدات لازم را برای تولید برنج و کاهش تنش‌ها در فصل کشاورزی انجام دهند.
وی گفت: یکشنبه آینده هم جلسه حفاظت آب استان با حضور مدیرکل مدیریت بحران کشور و مسئولان ذیربط و فرمانداران در پهنه سد سفیدرود برگزار می‌شود. 
مدیر کل هواشناسی گیلان هم در این نشست با اشاره به افزایش ۶ دهم درجه‌ای دما هوا در گیلان گفت: حدود ۵۰ درصد مساحت استان در گیر خشکسالی است و در همین مدت ۶۰۶ میلی متر بارش در گیلان داشتیم که نسبت به بلند مدت ۲ درصد کمتر بوده است.
محمد دادرس افزود: در حوزه آبریز سد سفیدرود هم بارش‌ها ۱۶ در صد کاهش را نشان می‌دهد.
وحید خرّمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان هم با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۷ درصد معادل ۶۳۳ میلیون مترمکعب آب در پشت سد سفیدرود ذخیره شده است، از همه فرمانداران شهرستان ها‌ی استان و کشاورزان خواست برای مدیریت مصرف آب همکاری‌های لازم را انجام دهند.
وحید خرمی افزود: لایروبی انهار- تعمیر سردهنه ها‌ی کشاورزی و استفاده از ظرفیت همه چاه‌های آب کشاورزی می‌تواند به کاهش تنش آب کشاورزی کمک کند.

کد خبر: 2083
  تاریخ خبر : چهارشنبه 17 فروردین 1401
  آخرین به‌روزرسانی : سه‌شنبه 23 فروردین 1401
 دبیر خبر
 780