نقش محوری رسانه ها در نهادینه سازی فرهنگ مصرف بهینه آب

هر ساله یکم لغایت هفتم تیرماه با عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده و این در حالیست که این نامگذاری در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

هر ساله یکم لغایت هفتم تیرماه با عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده و این در حالیست که این نامگذاری در تقویم رسمی کشور ثبت شده است. هم اکنون در دومین روز از هفته صرفه جویی در مصرف آب با عنوان( آب، رسانه و فرهنگ ) قرار گرفته ایم که نشان از تأثیر بالای رسانه ها در انتقال آموزش ها و فرهنگ بهینه مصرف آب دارد. برای فرهنگ سازی در مصرف درست آب برنامه های جامعی می توانیم انجام دهیم تا با استفاده از ظرفیت های رسانه ای و جامعه به فرهنگ صحیحی از استفاده از منابع آبی دست یابیم. آب یک کالای اساسی در حیات انسان است ولازم است با فرهنگ سازی از طریق رسانه ها به عنوان ابزار ارتباطی با همه اقشار جامعه، استفاده صحیح از این مایه حیاتی را در جامعه مان نهادینه کنیم. متأسفانه یکی از معضلات اساسی در کشور ما مصرف گرایی مفرط در استفاده از انرژیها و همچنین منابع خدادادی که به شکل یک فرهنگ سوء درآمده که به این سبب در جهت کاهش مصرف بهینه با فرهنگ سازی بیشتر از سوی رسانه ها، باورهای اشتباه مردم را اصلاح کنیم. استفاده از ظرفیت های مطلوب صدا و سیما از جمله بهترین ابزار در جهت تغییر فرهنگ مصرف آب در جامعه می باشد زیرا رسانه ای مانند صدا و سیما با انجام فعالیت های هنری در زمینه های مختلف اثر گذاری بیشتری را نسبت به سایر اقدامات دارد. روابط عمومی ها به عنوان یک واحد فرهنگی در شرکت های آب منطقه ای می توانند نقش بسزایی را در تغییر فرهنگ مصرف آب در جامعه داشته باشند و از ابزارهای ارتباطی، پایگاهها و پورتالهای خبری که در اختیار دارند و همچنین با تعامل سازنده با رسانه های مکتوب و تصویری در راستای پیشبرد این هدف قدمهای اثرگذاری را بردارند. اطلاع رسانی به موقع و مناسب، برجسته سازی موضوع کمبود آب به عنوان یک مایع حیاتی، آموزش همگانی به ویژه قشر دانش آموزان و استفاده از تمامی ظرفیت های رسانه ای و فناوریهای نوین ارتباطی و حتی پیامهای کوتاه در جهت آگاه نمودن افکار عمومی به صرفه جویی در مصرف آب از جمله اقداماتی است که می توانند روابط عمومی در نهادینه سازی فرهنگ مصرف بهینه آب انجام دهند. در پایان تأکید می شود آب مایه حیات و آبادانی است و همه ما باید با حساسیت بیشتر به این موضوع واقف باشیم و منبابع طبیعی متعلق به همه نسلهاست . سید حسین رضویان سرپرست دفتر روابط عمومی

کد خبر: 196
  تاریخ خبر : پنجشنبه 25 دی 1393
  آخرین به‌روزرسانی : چهارشنبه 20 خرداد 1394
 2248