مدیر عامل آب منطقه ای گیلان اعلام کرد :

تأکید بر برنامه ریزی برای تأمین آب کشاورزی سال زراعی آینده

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در برنامه زنده رادیویی دریچه گفت: با توجه به کاهش بارش ها و کاهش آورد سد سفیدرود، برای تامین آب کشاورزی سال زراعی آینده از هم اکنون باید برنامه ریزی نمود .

       به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان؛  وحید خرّمی با اعلام این خبر در برنامه دریچه که صبح امروز (سه شنبه) به صورت زنده و مستقیم از رادیوی استان گیلان پخش می شد افزود: در سال زراعی گذشته بعد از دو سال پر آب در کشور و گیلان با خشکسالی مواجه شدیم به گونه ای که برخی از اعداد ثبت شده ما حتی از اعداد کمینه ثبت شده در حدود 60 سال گذشته در سدسفیدرود نیز کمتر بود.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان اعلام داشت: آورد رودخانه قزل اوزن که بیش از 70 درصد آب سد سفیدرود را تامین می کند از اواسط خرداد ماه گذشته به طور کلی قطع شده و به صفر رسیده است و ادامه داد: کاهش بارشها و تداوم وضعیت نامطلوب آبی سال زراعی گذشته باعث شده که از هم اکنون برای سال زراعی آینده در حال برنامه ریزی باشیم.

رییس هیئت مدیره آب منطقه ای گیلان گفت: در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در مخزن سد سفیدرود 140 میلیون متر مکعب است که این عدد در مدت مشابه سال گذشته 260 میلیون متر مکعب و در  دو سال قبل آن  390 میلیون متر مکعب بود است.

وی به آورد بسیار اندک به مخزن سد سفیدرود اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه موجودی مخزن ما چندان مطلوب نیست، بر این  اساس باید برنامه ریزی دقیقی برای مدیریت مصارف مان داشته باشیم.

خرّمی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته آب در اختیارمان یک سوم مقدار سال قبل از آن بود، گفت: کل آورد چهار ماهه نخست سال جاری 400 میلیون متر مکعب بوده و این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته بیش از 2 میلیارد متر مکعب و قبل از آن بیش از 3 میلیارد متر مکعب بوده است.

وی اظهار داشت:  به لطف خدا و در سایه برنامه ریزی و اجرای دقیق در آب منطقه ای گیلان و توزیع  عادلانه آب کشاورزی توسط شرکت بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی و همکاری سایر ادارات عضو کمیته منابع و مصارف استان و همراهی ویژه کشاورزان عزیز گیلانی، شاهد کاهش محصول به علت شیوه اعمال آبگذاری نبودیم.

 مدیرعامل آب منطقه ای گیلان ادامه داد: در سال زراعی گذشته علاوه بر انجام  لایروبی بیش از 600 کیلومتر از انهار درجه 1 و 2، از تمام ظرفیت های آبی استان نظیر آب بندانها، تعمیر و راه اندازی 454 ایستگاه پمپاژ با 910 دستگاه پمپ و 260 حلقه چاه عمیق در اختیار این شرکت برای تسهیل در فرآیند آبرسانی استفاده گردید و در این مسیر کشاورزان گیلانی نیز با امکانات خود به منظور پشت سر گذاشتن سال زراعی با کمترین میزان خسارت وارد عمل شدند.

وحید خرّمی در پایان این گفتگوی زنده رادیویی ضمن تشکر از همراهی و همکاری کشاورزان گیلانی در سال زراعی گذشته، گفت: از همه عزیزان به ویژه کشاورزان عزیز می خواهم به مجموعه آب منطقه ای گیلان اعتماد داشته باشند و تقویم زراعی اعلامی سازمان جهاد کشاورزی را رعایت نمایند و اطمینان داشته باشند در تلاش هستیم با برنامه ریزی دقیق و هم افزایی انشاء الله بتوانیم سال آبی  و زراعی پیش رو را به خوبی مدیریت نماییم.

کد خبر: 1953
  تاریخ خبر : سه‌شنبه 23 شهریور 1400
  آخرین به‌روزرسانی : چهارشنبه 24 شهریور 1400
 دبیر خبر
 803