مصرف سالانه سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در گیلان

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به مصرف سالانه سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در استان، گفت: عمده مصرف گیلان در بخش کشاورزی است.

       به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان؛ وحید خرّمی در گفتگو با رادیو گیلان (برنامه دریچه) در آستانه فرا رسیدن هفته دولت ضمن تبریک این مناسبت، با اشاره به اینکه تأمین آب استان گیلان در سطح کلان بر عهده آب منطقه‌ای است، اظهار کرد: مصرف آب استان گیلان طی یک سال در کل مصارف اعم از شرب، صنعت، فضای سبز و کشاورزی بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه عمده مصرف آب استان در بخش کشاورزی است، افزود: در این بخش حدود سه میلیارد متر مکعب آب در استان گیلان مصرف می‌شود که قسمت عمده آن از محل سد سفیدرود به عنوان سد اصلی استان تأمین می‌شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان در ادامه با اشاره به اینکه بیش از همه منابع آب در گیلان به سد سفیدرود بیشتر توجه می‌شود، گفت: بیش از دو میلیارد متر مکعب از آب مصرفی در بخش کشاورزی از سد سفیدرود تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌هایی که همانند امسال دچار کم بارشی در سطح کشور هستیم نتیجه آن را در کاهش حجم آب ذخیره شده در سد سفیدرود مشاهده می‌کنیم، اضافه کرد: به هر اندازه که استان گیلان پر بارش باشد با توجه به اینکه بخش اعظم  منابع آبی استان در این سد ذخیره می‌شود شاهد این کاهش خواهیم بود.

خرّمی با اشاره به اینکه سال آبی جاری سال سختی برای آب استان بود که با همکاری مردم به ویژه کشاورزان و کاهش مصرف موفق به مدیریت مصرف شدیم، تصریح کرد: ظرفیت سد سفیدرود حدود یک میلیارد متر مکعب بوده در حالی که نیاز ما بیش از سه برابر ظرفیت مخزن این سد است.

بخش عظیمی از بارش‌ها در گیلان در فصل غیر زراعی، راهی دریا می‌شود

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان به بیش از هزار میلی متر بارندگی در استان اشاره کرد و افزود: این میزان می‌تواند حجم عظیمی از منابع آبی را تأمین کند اما بیشتر بارش‌ها در فصل غیر کشاورزی اتفاق افتاده و راهی دریا می‌شود و با توجه به اینکه تکیه ما برای تأمین آب به سد سفیدرود متمرکز است چنین حجمی در آن قرار ندارد.

وی با بیان اینکه در زمینه تنش آبی سند بالادستی وجود دارد که در این سند چشم انداز آب استان گیلان نیز تعیین شده است، گفت: از نظر اکثر کارشناسان علمی و فنی نباید به سراغ آب‌های زیر زمینی و حفر چاه برویم.

خرمی با تأکید بر لزوم توجه و برنامه ریزی و مهار آب‌های سطحی و استفاده از مخازن، اظهار کرد: در همین راستا سدهای مخزنی پلرود و شفارود در شرق و غرب استان و سد دیورش در جنوب در حال احداث است.

وی با بیان اینکه احداث و بهره برداری از این سدها به تأمین آب به ویژه در بخش شرب کمک می‌کند، ادامه داد: در استان گیلان برای برون رفت از تنش آبی این تنها راهکاری است که از آن بهره مند می‌شویم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه در زمینه تأمین منابع آب کشاورزی با توجه به اینکه عمده مصرف استان نیز در این بخش است نیازمند مدیریت مصرف هستیم، ادامه داد: این موضوع طی یک دهه گذشته با هماهنگی و همکاری کشاورزان در دستور کار قرار گرفته و موفق شده‌ایم در این بخش شاهد کاهش مصرف باشیم.

وی با بیان اینکه در سال آبی امسال در زمینه میزان آورد جز بدترین سال‌ها بوده است، اضافه کرد: با کاهش چندین برابری مواجه بودیم و اگر به موفقیتی در زمینه توزیع منابع آب کشاورزی در این سال رسیده‌ایم به دلیل همکاری خوب کشاورزان و اجرای نوبت بندی آب بوده است.

کاهش ۷۰ درصدی آورد سفیدرود در سال آبی جاری

خرّمی در ادامه با اشاره به اینکه در سالی که آورد سد ۷۰ درصد کمتر از سال‌های گذشته بوده است خوشبختانه مشکلی در بخش کشاورزی نداشتیم، افزود: در زمینه تأمین آب خام نیز که وظیفه آب منطقه‌ای است در بخش تأمین آب خام تصفیه خانه‌های استان نیز نگرانی وجود ندارد.

وی به میزان هدر رفت آب در استان گیلان نیز اشاره و بیان کرد: در بخش کشاورزی هدر رفت آب به آن مفهوم نداریم و از نظر ما آبی که راهی دریا می‌شود به عنوان هدر رفت در استان گیلان محسوب می‌شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان ادامه داد: احداث سدهای لاستیکی در محدوده‌های انتهایی رودخانه‌ها و نزدیک به دریا این آب مهار و کشاورزان با پمپاژ از آن بهره مند می‌شوند.

وی با اشاره به وجود ۵۴ رودخانه دائمی و اصلی و به همین تعداد نیز رودخانه‌های فصلی در استان گیلان، اظهار کرد: بیش از دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی در استان جریان دارد که با توجه به وضعیت گیلان در سال اخیر با تراکم جمعیت شاهد نزدیک شدن ساخت و سازها به حریم رودخانه‌ها و ایجاد چرخه معیوب در این مناطق هستیم.

خرّمی با بیان اینکه احداث سد بر روی رودخانه‌ها از وقوع سیلاب‌های جلوگیری می‌کند، افزود: در استان گیلان یک میلیارد متر مکعب آبی که از رودخانه‌های مصرف می‌شود با بستن سر دهنه‌ها و چاه‌های اطراف رودخانه‌ها آب برداشت می‌شود.

وی با اشاره به انجام مطالعات تعیین حد بستر رودخانه های گیلان توسط آب منطقه ای، گفت: رعایت حد بستر رودخانه‌ها از سوی مردم بسیار لازم و ضروری است و باید به آن توجه شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان همچنین به وجود ۹ هزار هکتار آب بندان اشاره و اضافه کرد: در سال ۹۵ همه این آب بندان در سامانه کاداستر کشور ثبت شد تا به آنها تعرضی صورت نگیرد و جز منابعی است که باید حفظ شود.

کد خبر: 1934
  تاریخ خبر : یکشنبه 31 مرداد 1400
  آخرین به‌روزرسانی : سه‌شنبه 2 شهریور 1400
 دبیر خبر
 779