رییس هیات مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در برنامه زنده رادیویی گفت:

به زودی سد لاستیکی باغبانان فومن افتتاح می شود

مهندس وحید خرمی رییس هیات مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در گفتگو با برنامه زنده رادیویی " دریچه " صدا و سیمای مرکز گیلان نوید از افتتاح سد لاستیکی باغبانان فومن را داد.

      خرمی مدیر عامل آب منطقه ای گیلان در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت آبی سال جاری گفت ؛ سال آبی هر سال از مهر ماه آغاز می شود و به لطف خدا با بارش هایی که در کشور و حوزه آب ریز سپیدرود داشته ایم سال آبی جاری به لطف خدا انشالله بهتر از سال آبی گذشته خواهد بود.

     رییس هیات مدیره آب منطقه ای گیلان افزود : در حال حاضر امروز که با هم گفتگو می کنیم افزایش بارش بیش از 30 درصدی را در کشور و اندکی بیش از آن را در گیلان تجربه کرده ایم که بسیار امید بخش است.

      مهندس خرمی رییس هیات مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در پاسخ به سوال مجری کارشناس برنامه دریچه در خصوص میزان ذخیره آب سد سفید رود نیز گفت : گیلان بخش عمده ای از نیاز ازاضی شالیزاری خود را از سد سپید رود تهیه می کند که در حال حاضر 704 میلیون متر مکعب ذخیره آب پست سد است که افزایش 42 در صدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

      مهندس خرمی درباره نیاز آبی سایر نقاط استان که از شبکه آبیاری و زهکشی سفیدرود تغذیه نمی کنند نیز گفت : در خصوص وضعیت مناطق و اراضی سنتی آبخور استان گیلان نیز به سان هر سال در انتظار بارش های به هنگام هستیم و البته برنامه هایی برای حفظ و ذخیره سازی آنها با ایجاد زیر ساخت های مربوطه و لایروبی انهار و ساماندهی آب بندانها هستیم.

      مهندس خرمی با تاکید بر اجرایی شدن شیوه نامه ابلاغی استانداری گیلان در خصوص رودخانه ها ، انهار و آب بندانها نیز گفت : با انجام سر دهنه سازی در سراسر گیلان و بصورت ویژه در محدوده فومنات و تالش که در سیل های اخیر آسیب بیشتری نیز دیده بودند با جدیت در حال فعالیت هستیم تا بتوانیم آب را به موقع به کشاورزان عزیزمان برسانیم.

      مهندس خرمی رییس هیات مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در پاسخ به پرسشی درباره میزان آمادگی این شرکت برای مدیریت منابع آبی در اختیارش در سال جاری آبی نیز گفت : با تمام توان از ظرفیت ها و زیر ساخت های در اختیار خود از سد سفیدرود گرفته تا شبکه آبیاری و زهکشی مربوطه اش همچنین لایروبی انهار و آب بندانها و سر دهنه سازی در مناطق مخاطره آمیز بهره خواهیم برد همچنین در شرق و غرب گیلان چاه ها و ایستگاه های پمپاز متعددی را برای بهره برداری بروز رسانی و تجهیز نموده ایم.

       وی در پاسخ به پرسشی درباره سد های لاستیکی نیز گفت : در گیلان 11 سد لاستیکی را شروع کرده ایم که سد دهنه سر در آستانه اشرفیه در سال گذشته و سد پهلوان بست در کومله لنگرود با حضور دکتر نوبخت معاون ریاست جمهور در دهه فجر امسال به بهره برداری رسیده اند و به زودی سد باغبانان فومن نیز افتتاح رسمی خود را شاهد خواهد بود.

      مهندس خرمی در خصوص آب بندانهای گیلان نیز گفت : با توجه به اینکه طی سالهای گذشته تا کنون عموم آب بندانهای گیلان از رسوبات انباشته شده اند با توجه به تاکید استاندار محترم گیلان و ابلاغ شیوه نامه ای در خصوص آب بندانهای استان گیلان که برای اولین بار در کشور تهیه و تدوین شده است لایروبی آب بندانهای گیلان را نیز در کنار لایروبی رودخانه ها و سر دهنه سازی ها در حال اجرا داریم .

      مهندس خرمی رییس هیات مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در پایان این گفتگوی زنده رادیویی ضمن اشاره به اینکه در اردیبهشت ماه سال آتی رهاسازی آب سد سفیدرود در روزی که متعاقبا اعلام خواهد شد انجام خواهد پذیرفت از کشاورزان تلاشگر گیلانی خواست بر اساس توصیه های اداره کل جهاد کشاورزی گیلان مقدمات کار کشاورزی خود را فراهم و نسبت به انجام شخم زمستانه اقدام نمایند.

 

کد خبر: 1315
  تاریخ خبر : چهارشنبه 8 اسفند 1397
  آخرین به‌روزرسانی : شنبه 11 اسفند 1397
 دبیر خبر
 912