با دستور استاندار گیلان متن کامل شیوه‌نامه ساماندهی آب بندان‌ها و تالاب‌های استان گیلان منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان؛ با تأکید دکتر مصطفی سالاری و پس از برگزاری 11جلسه کارشناسی و تصمیم گیری، با مشارکت و حضور 12دستگاه اجرایی و نهادهای نظارتی "شیوه‌نامه طرح ساماندهی آب بندان‌ها و تالاب‌های استان گیلان" نهایی و ابلاغ شد.

 

       با اجرای این شیوه نامه 400 میلیون مترمکعب آب تنظیمی در1800 قطعه شامل 870 پهنه آب بندان به وسعت 9000 هکتار، به حجم کل مخازن آبی استان اضافه می‌شود.

همچنین اجرای این طرح می‌تواند ذخیره آبی آب بندان‌های استان را به میزان 3.3 برابر سد شهربیجار، 5.1 برابر سدشفارود، 2.9 برابر سدپلرود و 6 برابر سد لاسک افزایش دهد.

در راستای شفاف سازی تصمیمات و نیز  به منظور آگاهی و بهره‌برداری عموم مردم استان بویژه جامعه محلی در روستاها و شهرهای مجاور، کارشناسان، متخصصان و سرمایه گذاران علاقمند به فعالیت در حوزه های مربوطه "دستورالعمل طرح ساماندهی آب بندان ها و تالاب های استان گیلان"منتشر شد.

متن کامل این شیوه‌نامه به شرح زیر است:

«شیوه‌­نامه ساماندهی آب‌بندان‌ها و تالاب­‌های استان»

 

 

مقدمه:

بیش از 1800 قطعه (شامل حدود 870 پهنه) آب‌بندان با وسعت حدود 9000 هکتار عرصه و ظرفیت تا حدود 400 میلیون مترمکعب آب تنظیمی، به عنوان مخازن طبیعی یا انسان­‌ساخت، منابع آب مورد نیاز حدود 70 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بالاخص اراضی سنتی‌آبخور و خارج از شبکه سد سفیدرود را ذخیره و تأمین می‌نمایند. آب‌بندان‌ها و تالاب‌­ها (به استثناء تالاب انزلی) در واقع استخرهای ذخیره خاکی هستند که کشاورزان طی سالیان دور برای مهار و ذخیره روان‌آب‌ها و آب چشمه‌ها، جویبارها، رودخانه‌ها و مسیل‌ها و استفاده در بخش کشاورزی، با ایجاد دیواره‌های خاکی و خاکبرداری، ایجاد کرده‌اند. با رسوب‌گذاری تدریجی طی ده‌ها سال گذشته و به تدریج، ظرفیت و حجم ذخیره آب‌بندان‌ها و تالاب­ها با کاهش شدید مواجه شده است لذا طرح ساماندهی آب‌بندان­‌ها و تالاب‌­ها، به‌ ­منظور لایروبی، دیوارسازی، دریچه­سازی، سردهنه‌­سازی و توسعه آب‌‌بندان­‌ها و تالاب‌­ها و بکارگیری چندمنظوره آنها در تامین آب کشاورزی و توسعه فعالیت­‌های اقتصادی و اشتغال­زا در زمینه­‌های گردشگری، آبزی‌­پروری، ورزش‌های آبی، پرورش پرند­گان آبی و امثالهم، اجراء می­‌گردد.

 

ماده 1) اهداف اجرای طرح و ضوابط:

-   مهار و مدیریت روان‌‌آب‌ها و افزایش ظرفیت و حجم ذخیره‌سازی آب توسط آب‌بندان‌ها و تالاب­ها برای تأمین مصارف کشاورزی؛

-   تقویت منابع آب زیرزمینی؛

-   ایجاد امکان بهره‌برداری چندمنظوره، اشتغال­زا و درآمدزا از آب‌بندان‌ها و تالاب­ها اعم از ذخیره و تأمین آب، شیلات و پرورش ماهی، پرورش پرندگان آبی، گردشگری، ورزشهای آبی و ... با اولویت تامین آب کشاورزی.

 

ماده2) محدوده آب­‌بندان­‌ها و تالاب­‌ها:

بستر پهنه آبی و حریم و نوار پیرامونی آب­‌بندان (یا تالاب به استثناء تالاب انزلی) از اراضی ملی مجاور تا حداکثر 150 متر و ساماندهی آن­ها، تابع این دستورالعمل می‌­باشد.

ماده 3) ارزیابی، برآورد و خوشه‌بندی آب‌بندان‌ها و تالاب­ها:

شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان، به عنوان گام اول، تحت نظارت و راهبری کارگروهی مرکب از نمایندگان دفتر فنی استانداری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی استان و آن شرکت، اقدامات زیر را در خصوص آب‌بندان‌ها و تالاب­ها به عمل می‌آورد:

1- تعیین محدوده و حداکثر عمق قابل لایروبی در خصوص هر آب‌بندان یا تالاب؛

2- برآورد حجم گل ولای و خاک و همچنین خاک موجود در هر آب­‌بندان یا تالاب به تفکیک، از طریق گمانه‌زنی و سایر روش‌های فنی؛

نکته: مواد موجود در بستر که با تشخیص اولیه شرکت آب منطقه‌ای یا تشخیص آزمایشگاه به عنوان خاک پیت یا حاصلخیز شناخته نشود، گل و لای محسوب می‌گردد.

3- تخمین ارزش تقریبی خاک برآورد شده در هر آب‌بندان یا تالاب (جهت محاسبات درآمد هزینه عملیات ساماندهی)؛

4- برآورد هزینه تقریبی عملیات ساماندهی مورد هدف در آب‌بندان یا تالاب‌ یا خوشه آب‌بندان موضوع واگذاری یا فراخوان، از جمله عملیات بازو‌سازی و ساماندهی بستر و حریم، دریچه‌سازی، فاصله تقریبی و هزینه حمل، هزینه ایجاد یا بهسازی راه دسترسی و سایر خدمات زیربنایی مرتبط به روستا یا روستاهای مجاور.

5- تدوین برنامه زمانی ذخیره و تحویل آب با اخذ نظر موافق سازمان جهاد کشاورزی و درج آن در قرارداد یا تفاهم نامه.

 

ماده 4) در اجرای طرح ساماندهی، خارج نمودن گل‌­و­‌لای بدون قید و شرط و خاک پیت، مشروط به پرداخت حقوق دولتی مربوطه و حمل آنها به هر نقطه برای فروش یا هر استفاده دیگر، با انجام فرآیندهای مندرج در این آیین نامه بلامانع است.

*نکته: در تمامی مفاد جهت ساماندهی آب­بندان­ها در آیین نامه فعلی، تالاب­ها نیز در صورت وجود مصداق، مشمول خواهند شد. بدیهی است درخصوص تالاب­ها، ماده 24 این آیین نامه نافذ خواهد بود.

 

ماده 5) آب‌بندان‌ها و تالاب‌­های نوع اول(غیرسودآور): یک ‌‌‌آب‌­بندان (یا تالاب) یا خوشه‌ه­ای مرکب از چند آب‌بندان می­‌باشد که در ارزیابی موضوع ماده 3، فاقد خاک پیت یا حاصلخیز شناخته شده‌اند یا ارزش مجموع حجم خاک پیت و حاصلخیز آن، تقریباً برابر یا کمتر از هزینه ساماندهی و هزینه کل لایروبی آن آب‌بندان باشد.

ماده 6) آب‌بندان‌ها و تالاب­‌های نوع دوم(سودآور): یک آب‌بندان (یا تالاب‌) یا یک خوشه­ مرکب از چند آب­‌بندان می­‌باشد که ارزش برآورد­شده مجموع خاک پیت و حاصلخیز آن از هزینه ساماندهی و لایروبی آن بیشتر بوده و به عبارتی ساماندهی و لایروبی آن بطور واضح و مشخصی سودآور باشد.

 

ماده 7) نوع دوم (سودآور) تلقی‌­شدن آب­‌بندان یا تالاب‌،­ بایستی با پیشنهاد شرکت آب منطقه‌­ای به تائید کارگروه مذکور در صدر ماده 3 برسد و در غیر اینصورت، نوع اول (غیرسودآور) تلقی می­گردد و واگذاری عملیات ساماندهی و لایروبی و بهره‌­برداری از آن، به طریق پیش‌­بینی‌­شده برای نوع اول انجام می­‌پذیرد.

 

ماده 8) اجازه برداشت خاک پیت یا حاصلخیز و ‌گل‌­و­لای آب‌بندان‌­ها یا تالاب‌ها به دستگاه‌های اجرایی، سرمایه‌­گذاران، متقاضیان و پیمانکاران موضوع بخشنامه شماره 220396/60 مورخ 05/10/1396 اداره کل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت و اصلاحیه‌های بعدی آن در خصوص هر دو نوع اول و دوم، مطابق مفاد بخشنامه مذکور، بدون تشریفات و صرفاً با معرفی دستگاه اجرایی مرتبط با آن فعالیت، توسط شرکت آب منطقه‌­ای انجام می­پذیرد.

 

واگذاری عملیاتساماندهیآببندان‌ها یا تالاب­هاینوعاول(غیرسودآور)-به روش اول؛

 

ماده 9) در اجرای روش اول، واگذاری عملیات لایروبی و ساماندهی آب‌بندان‌ها یا تالاب­های نوع اول، با درخواست دستگاه‌های اجرایی به شرح زیر، رأساً توسط شرکت آب منطقه‌ای (واحد شهرستانی مربوطه) انجام می‌پذیرد:

1-9) درخواست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای پروژه‌های آن اداره کل راساً یا برای دهیاری یا پیمانکاران یا سرمایه‌گذاران متقاضی با معرفی و نظارت بنیاد مسکن، صرفاً برای استفاده در امور عمران و توسعه روستا یا روستاهای پیرامون؛

2-9) درخواست سازمان جهاد کشاورزی استان برای طرح‌های آن سازمان راساً یا برای سرمایه‌گذاران متقاضی فعالیت‌های حوزه کشاورزی نظیر پرورش پرندگان آبی، گلخانه­داران و پرورش دهندگان قارچ و سایر فعالیت‌های مرتبط با آن اداره کل، بنا به معرفی سازمان مذکور؛

3-9) درخواست اداره کل شیلات استان برای طرح‌های آن اداره کل راساً یا برای سرمایه‌گذاران آبزی‌پروری و سایر فعالیت‌های مرتبط با آن اداره کل، بنا به درخواست یا معرفی اداره کل مذکور؛

4-9) درخواست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان برای طرح‌های آن اداره کل راساً یا برای سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری در بخش آب و خشکی پیرامون و سایر فعالیت‌های مرتبط با آن اداره کل، بنا به معرفی اداره کل مذکور؛

5-9) درخواست اداره کل ورزش و جوانان استان برای طرح‌های آن اداره کل راساً یا برای سرمایه‌گذاران حوزه ورزش و جوانان در بخش آبی و خشکی پیرامون، بنا به معرفی اداره کل مذکور؛

6-9) شهرداری یا شهرداری‌های مجاور برای طرح‌های مربوطه راساً یا برای پیمانکاران پروژه‌های عمرانی شهرداری یا سرمایه‌گذاران فعال در طرح‌های توسعه شهری بنا به درخواست شهرداری و معرفی دفتر فنی یا دفتر امور شهری و شوراهای استانداری (هر کدام که استانداری معین می‌نماید.)

7-9) سایر دستگاه‌های اجرایی استان از جمله بسیج سازندگی سپاه برای طرح‌های آن دستگاه راساً یا برای پیمانکاران و سرمایه‌گذاران مرتبط با آن دستگاه‌ها برای پروژه‌های ذیربط، بنا به درخواست آن دستگاه اجرایی و تایید معاونت عمرانی استانداری؛

تبصره 1: در شرایط مساوی، در کلیه موارد فوق، اولویت با متقاضیان و سرمایه‌­گذاران محلی از جمله شرکت­های تعاونی با سهام اهالی محل، خواهد بود.

تبصره 2: فعالیت یا سرمایه­‌گذاری دستگاه یا سرمایه‌­گذار معرفی شده توسط دستگاه‌­های اجرایی مورد اشاره محدود به بستر و حریم آب­بندان یا تالاب می­‌باشد و در خارج از بستر و حریم، منوط به تشریفات و اخذ مجوزهای فعالیت مورد نظر می‌باشد.

 

ماده 10) در اجرای روش واگذاری اول، در مواردی که آب‌بندان (یا تالاب)‌ یا خوشه آب‌بندان یا تعدادی از آب‌بندان‌ها از نوع اول(غیرسودآور) باشد، واگذاری آنها به اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و عمومی غیردولتی برای بهره‌برداری اشتغال‌زا از بستر و حریم برای مدت حداکثر 10 سال، در قبال انجام عملیات ساماندهی محض و معین مستقیماً و بدون تشریفات با درخواست دستگاه‌های اجرایی ذیربط و طبق فرایند مذکور در ماده 8 و توسط شرکت آب منطقه‌ای (واحد تابعه شهرستانی آن شرکت) انجام می‌پذیرد و نسخه‌ای از سوابق واگذاری برای آگاهی رییس کارگروه شهرستانی (فرماندار) ارسال می‌گردد و در اولین جلسه بعدی کارگروه، به آگاهی اعضاء می‌رسد. در موارد اختلافی و یا طرح اعتراض و شکایت، تشخیص کارگروه شهرستانی (مرکب از فرماندار یا معاون عمرانی فرمانداری به­‌عنوان رئیس کارگروه، مدیر شهرستانی شرکت آب منطقه­ای به‌­عنوان دبیر و مسئول صدور مجوز و اجراء، روسای دادگستری و ادارات اطلاعات، منابع طبیعی، صنعت، معدن و تجارت، حفاظت محیط زیست شهرستان و رئیس شهرستانی دستگاه متقاضی بهره­برداری مذکور در ماده 8)، برای شرکت آب منطقه‌ای و دستگاه متقاضی و سایر ذینفعان، لازم‌الاجرا می‌باشد.

 

ماده 11) کارگروه مکلف است درخصوص شکایات راجع به مجوز واگذاری و همچنین درخصوص موارد اختلافی (مذکور در ماده 10)، ظرف مهت 15 روز اتخاذ تصمیم و اعلام نظر نماید. درصورت اعتراض یکی از طرفین یا سایر اشخاص معترض یا ذینفع، مهلت رسیدگی به شکایت یا اعتراض به تصمیم قبلی توسط کارگروه، حداکثر 10 روز خواهد بود.

 

واگذاری عملیات ساماندهی آب­بندان­ها و تالاب­های نوع دوم (سودآور) و یا دارای اعتبارات عمرانی (رقابتی؛ فراخوان)؛

 

ماده 12) در واگذاری به روش دوم(رقابتی)، انتخاب مجری­/ عامل­/ پیمانکار­/ سرمایه‌گذار برای انجام عملیات ساماندهی و لایروبی آب‌بندان‌ها یا تالاب­های نوع دوم (سودآور) در هر صورت و نوع اول (غیرسودآور) در صورتیکه از طریق مذکور در ماده 8 و 10 انجام نپذیرد و هزینه اجرای کار از محل اعتبارات و منابع عمومی تأمین گردد، از طریق فراخوان و با فرایند رقابتی، برعهده شرکت آب منطقه‌­ای می‌باشد.

 

ماده 13) شرکت آب منطقه‌ای در خصوص آب‌بندان‌ها و تالاب­های نوع دوم (سودآور) و نوع اول در صورتیکه از طریق مذکور در مواد 8 و 10 انجام نپذیرد و اجرای کار از محل منابع عمومی (اعتبارات ملی، استانی یا منابع داخلی دستگاه) انجام بپذیرد، در واگذاری عملیات ساماندهی و لایروبی به روش دوم (رقابتی)، نسبت به انتشار فراخوان شناسایی مجر­ی­/عامل­/ پیمانکار­/ سرمایه­گذار با مفاد زیر اقدام می‌نماید: 

13-1) معرفی آب­بندان (یا تالاب) یا خوشه‌­ای مرکب از چند آب‌بندان مشمول هر واگذاری با ذکر حجم تقریبی گل­و­لای و همچنین انواع خاک (در صورت وجود) و همچنین فاصله حمل و دپوی گل‌­و­لای (بخشی که بایستی به محل دیگر منتقل شود.)؛

13-2) معیارهای ارزیابی و انتخاب شرکت یا متقاضی مناسب برای هر بسته (یک آب‌بندان یا تالاب یا یک خوشه)؛

13-3) تعیین نسبت و میزان عملیات ساماندهی و حجم لایروبی مورد تعهد طرف قرارداد در ازای هر متر مکعب خاک استحصالی یا استخراجی (در صورتیکه به عنوان معیار رقابت تعیین نشده باشد) در خصوص نوع اول؛

13-4) در صورت لزوم، ذکر امکان یا عدم امکان شرکت برنده فراخوان قبلی در فراخوان جدید منتشر شده؛

 

ماده 14) انتخاب برنده از بین متقاضیان تائید صلاحیت شده، به یکی از شیوه‌های زیر (به­‌عنوان دو شیوه در اجرای روش دوم) در اسناد فراخوان، تعیین شده و ملاک انتخاب برنده نهایی قرار می‌گیرد:

 1) براساس اعلام تعهد به بیشترین میزان ساماندهی، عملیات عمرانی و استخراج گل­‌و­لای در ازای هر متر­مکعب خاک استحصالی یا استخراجی (با لحاظ فاصله حمل و هزینه‌های جانبی متقاضی نظیر تعهدات مسئولیت اجتماعی، هزینه تأمین مسیر دسترسی و...) در خصوص آب‌­بندان یا تالاب نوع دوم (سودآور)

2) به روش مناقصه و بر اساس کمترین مبلغ پیشنهادی مشروط به حجم لایروبی و عملیات ساماندهی و تعهدات مشخص و معین مذکور در اسناد، در آب­‌بندان­‌ها یا تالاب‌­های نوع اول(غیرسودآور)، در صورتیکه هزینه عملیات اجرایی ساماندهی و لایروبی از محل اعتبارات ملی، استانی یا منابع درآمدی دستگاه‌ها تأمین گردیده باشد.

 

ماده 15) در مواردی که در قبال عملیات ساماندهی، حق بهره‌برداری اشتغال‌زا به مدت حداکثر 10 ساله (با قابلیت تمدید) به مجری/عامل/سرمایه‌گذار/پیمانکار داده می‌شود، واگذاری به روش مذکور در ماده 8 (روش اول-بدون تشریفات) بلامانع است، مشروط بر اینکه این حق بهره‌­برداری در محاسبات و بر­آورد درآمد-هزینه انجام کار پیش­‌بینی گردیده باشد. در اجرای روش دوم واگذاری (رقابتی)، حق بهره‌­برداری از آب‌­بندان یا تالاب با مدت زمان و شرایط آن در محاسبات و بر­آورد در­آمد-هزینه محاسبه و در اسناد فراخوان لحاظ می­گردد و واگذاری استیجاری حق بهره­‌برداری از آب‌­بندان یا تالاب در این فرآیند و در قالب قرارداد انجام می­‌پذیرد.

 

ماده 16) در مواردی که واگذاری عملیات ساماندهی و لایروبی آب­‌بندان­‌ها یا تالاب­‌ها به طریق مناقصه  موضوع بند 2 ماده 14 انجام می‌­شود، اعتبار لازم در اجرای مفاد تفاهم‌­نامه منعقده بین معاون رئیس‌­جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی و استانداران گیلان، مازندران و گلستان ابلاغی به شماره 348724 تاریخ 8/7/1397 از محل منابع ملی و استانی و عایدات بخش خصوصی، یا از طریق سایر منابع ملی و استانی یا از محل منابع داخلی دستگاه‌های اجرایی تامین می‌گردد.

 

ماده 17) واگذاری مستقیم لایروبی آب‌بندان‌ها و تالاب­های نوع دوم: در صورتیکه پس از انتشار دو مرحله فراخوان، طرح لایروبی آب‌بندان‌ها یا تالاب‌­های نوع اول (غیر سودآور) در صورتیکه هزینه ساماندهی از محل اعتبارات و منابع عمومی تامین گردد و نوع دوم (سودآور)، هیچ متقاضی و شرکت‌کننده‌ای نداشته باشد، شرکت آب منطقه‌ای از طریق مذاکره و واگذاری مستقیم اقدام می‌نماید.

 

سایر موارد :

 

ماده 18) جابجایی گل‌ولای، انواع خاک و سایر مواد استخراجی در نتیجه عملیات ساماندهی و لایروبی در اجرای کلیه روش‌های واگذاری عملیات ساماندهی و لایروبی موضوع این دستورالعمل، در سطح استان و به خارج از استان صرفاً با نظارت و تعیین مسیر توسط شرکت آب منطقه‌ای و در مورد خاک پیت و حاصلخیز، مشروط به پرداخت حقوق دولتی و با نظارت و تعیین مسیر توسط آن شرکت، مجاز و بلامانع می‌باشد. مرجع انطباق و تشخیص مبداء و منشاء آن مصالح و تجویز این موضوع، شرکت آب منطقه‌ای می‌باشد.

 

ماده 19) نظارت بر اجرای قرارداد(عملیات لایروبی): شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان نسبت به تعیین دستگاه نظارت و ساز ­وکار نظارتی برای اعمال نظارت بر میزان برداشت و تفکیک گل­‌و­لای یا انواع خاک که در حین اجرای قرارداد، از آب‌بندان‌ها یا تالاب­‌های موضوع واگذاری استخراج می‌شود، اقدام می‌نماید.

 

ماده 20) پرداخت حقوق دولتی خاک پیت یا حاصلخیز استخراج شده بر عهده مجری/ عامل/ پیمانکار/ سرمایه‌گذار طرف قرارداد و تابع ضوابط وزارت صنعت معدن و تجارت بوده و بایستی در اسناد فراخوان و متن قرارداد یا مجوز و  صورتجلسه مربوطه، تعهد و محاسبه پرداخت آن تصریح گردد.

 

ماده 21) مسئولیت اجتماعی: شرکت آب منطقه‌ای در حد ممکن و به میزانی که به توجیه اقتصادی عملیات ساماندهی خدشه‌ای وارد نگردد، در اسناد فراخوان و واگذاری هر آب‌بندان یا تالاب یا خوشه و سپس در تنظیم و تبادل قرارداد مربوطه در خصوص آب­بندان­ها یا تالاب­های نوع دوم (خودکفا)، پیش‌بینی بهره‌مندی شهر یا روستا و روستاهای همجوار از عملیات ساماندهی و لایروبی را از طریق استفاده از مواد استخراجی در عمران و توسعه روستا، بهسازی جاده دسترسی مشترک روستا و آب بندان، آب‌بندان‌ها و یا تالاب­های موضوع قرارداد یا اجرای برخی زیرساخت­های قابل اجرا از محل مواد حاصله از پروژه توسط مجری / عامل / پیمانکار/ سرمایه‌گذار را مقید می‌نماید و بر تحقق آن نظارت نماید.

 

ماده 22) عملیات ساماندهی آب‌­بندان‌­ها یا تالاب‌­ها به نحوی انجام می‌­پذیرد که درختان موجود در بستر حفظ گردند و در موارد ضرورت، قطع درختان با مجوز با مجوز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام و به نحوی انجام می‌­پذیرد که  صرفاً شامل درختان یا درختچه‌­هایی که در ساماندهی مزاحمت ایجاد می­‌نمایند بشود.  

 

ماده 23) درخصوص تالاب­‌هایی که در محدوده مناطق چهارگانه زیست محیطی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست واقع گردیده‌اند، اداره کل حفاظت محیط زیست جهت انجام عملیات ساماندهی این آب‌بندان‌ها یا تالاب‌­ها، کلیه وظایف و اختیاراتی که در این دستورالعمل به عهده شرکت آب منطقه‌ای استان تعیین گردیده، ازجمله دبیری کارگروه شهرستانی و اختیارات واگذاری، نظارت و کلیه موارد، عیناً و کاملاً بر عهده آن اداره کل می‌باشد. چنانچه عملیات ساماندهی توأم با واگذاری عرصه و حریم آب‌بندان یا تالاب به سرمایه‌گذار برای اجرای طرح اشتغال‌زا پیش‌بینی گردیده باشد و نمایندگی دولت در مالکیت آن زمین در اختیار سازمان دیگری باشد، قرارداد بهره‌­برداری از زمین توسط اداره کل محیط زیست منعقد می‌گردد. مدیریت منابع آب آب‌­بندان­‌ها و تالاب­های موضوع این ماده نیز در چارچوب اختیارات قانونی، در حیطه اختیارات شرکت آب­‌منطقه‌­ای می باشد.

 

ماده 24) سازمان جهاد کشاورزی استان درخصوص آب‌بندان‌ها یا تالاب­‌هایی که معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مشخص می‌نمایند، جایگزین شرکت آب منطقه‌ای شده و وظایف و اختیارات مذکور در این دستورالعمل که در اختیار و به عهده شرکت آب منطقه‌ای محول گردیده است را رأساً به عمل می­‌آورد. مصوبه کارگروه که در قالب صورتجلسه تدوین و ابلاغ می‌گردد، در خصوص چگونگی انجام کار، برای کلیه دستگاه‌ها از جمله شرکت آب منطقه‌ای لازم‌الاجرا می‌باشد. چنانچه عملیات ساماندهی توأم با واگذاری (بهره‌­برداری از) عرصه و حریم آب‌بندان یا تالاب به سرمایه‌گذار/­ مجری/ عامل/ پیمانکار در راستای طرح‌های اشتغال­زا پیش‌بینی گردیده باشد، با معرفی جهاد کشاورزی، واگذاری حق بهره‌برداری از زمین توسط دستگاه ذیربط (شرکت آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و غیره) در قالب قرارداد واگذاری به متقاضی مذکور انجام می‌پذیرد. مدیریت منابع آب آب‌­بندان­‌ها و تالاب­‌های موضوع این ماده نیز در چارچوب اختیارات قانونی، در حیطه اختیارات شرکت آب­‌منطقه‌­ای می باشد. مدیریت منابع آب آب‌­بندان­‌ها و تالاب­‌های موضوع این ماده نیز در چارچوب اختیارات قانونی، در حیطه اختیارات شرکت آب‌­منطقه‌­ای می باشد.

 

ماده 25) در موارد اختلاف دستگاه‌ها در خصوص شمول مورد 23 و 24 به هر یک از آب‌­بندان‌­ها یا تالاب­‌ها یا خوشه­‌ها، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری پس از وصول نظرات طرفین به عنوان مرجع حل اختلاف، تصمیم نهایی را اتخاذ و ابلاغ می‌­نماید. تصمیم ابلاغی برای طرفین و کلیه دستگاهها و مراجع لازم‌­الاجراست.

 

ماده 26) توسعه محدوده بستر آب‌­بندان‌­ها یا تالاب‌­ها به منظور افزایش ظرفیت ذخیره‌­سازی آب و سایر بهره‌­برداری‌­ها، بنا به تصمیم و تشخیص کارگروه شهرستان بلامانع است.

 

ماده 27) احیاء آب‌­بندان­‌ها یا تالاب­‌هایی که بر اثر رسوب­‌گذاری یا تصرفات اشخاص از حیز انتفاع ولو حتی بصورت کامل خارج گردیده‌­اند، مشروط به رعایت حقوق مالکین یا حل اختلافات و ادعاهای راجع ­به مالکیت بستر مورد نیاز برای احیاء (قبل از صدور مجوز)، بنا به تصمیم و تشخیص کارگروه شهرستان بلامانع است.

 

ماده 28) صدور مجوز احداث آب­‌بندان­‌های جدید در اراضی ملی به وسیله متقاضیان بخش خصوصی و عمومی غیردولتی برای تأمین آب کشاورزی (به عنوان اولویت) و بهره‌­برداری‌­های اقتصادی مذکور در مقدمه و ماده 1 دستورالعمل، در قبال تعهد سرمایه‌­گذار به تخصیص حجم مشخص و معینی از آب در دوره‌­های زمانی مشخص در هر سال در سنوات معین یا دایمی با ضمانت اجرای مشخص و کافی، با درخواست سازمان جهاد کشاورزی استان و تشخیص و تأیید ضرورت تأمین آب توسط شرکت آب منطقه‌­ای و انجام تشریفات قانونی واگذاری اراضی توسط اداره کل منابع طبیعی می­باشد.

 

ماده 29) احداث آب­‌بندان‌­های جدید توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان با رعایت ابعاد حقوقی مالکیت عرصه مورد نیاز، ضمن هماهنگی با کارگروه شهرستان یا بنا به پیشنهاد کارگروه و تایید دستگاه های اجرایی مذکور، بلامانع است.

 

احمد سیاوش­پور

رئیس­‌کل دادگستری استان

 

سیف­اله مسرور

بازرس کل استان

محمد عبدالله پور

فرمانده سپاه قدس استان

 

احمد پری پور

مدیرکل دیوان محاسبات

 

مدیرکل اطلاعات استان

فرهاد دلق­پوش

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان

 

علی درجانی

رئیس ‌سازمان جهاد کشاورزی استان

 

کاظم لطفی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای‌استان

محسن یوسف‌­پور

مدیرکل منابع‌ طبیعی استان

 

قربانعلی محمدپور

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست‌استان

محمدرضا نازک کار

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان

 

 

مصطفی سالاری

استاندار گیلان

کد خبر: 1271
  تاریخ خبر : دوشنبه 3 دی 1397
  آخرین به‌روزرسانی : دوشنبه 3 دی 1397
 دبیر خبر
 1049