در نشست خبری مدیرعامل آب منطقه ای گیلان به مناسبت هفته صرفه جویی عنوان شد:

اجرای130 پروژه برای مقابله با خشکسالی در گیلان/ هیچ مشکل کم آبی تا پایان فصل زراعی امسال نخواهیم داشت

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان مدیرعامل این شرکت در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد ، با بیان اینکه اگر عملکرد مدیر خوب باشد اما رابطه‌ای با رسانه ها نداشته باشد زحمات مجموعه هرگز بیان نخواهد شد، گفت: هفته صرفه جویی آب که از اول تیر ماه آغار شده است را به همه کسانی که برای حفظ این منبع حیاتی می‌کوشند تبریک می‌گویم.

 

       کاظم لطفی با اشاره به اینکه امروز مهمترین موضوع در جهان مسئله آب است، افزود: سال های۹۶ و ۹۷ در کشور را از سالهای کم آب عنوان کردند و به همین دلیل در سطح ملی شورای آب در کشور تشکیل شده است و اعضای شورا در حال سیاستگذاری برای مقابله با کم آبی در کشور هستند.

وی با بیان اینکه گیلان به لحاظ داشتن منابع آبی در حوزه جغرافیایی خود از استان های ثروتمند محسوب میشود، یادآور شد: برای سال زراعی با توجه به تغییرات اقلیمی در شورای حفاظت آب استان بحث کمبود آب در سال زراعی استان نیز مطرح گردید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ادامه داد: سد سفید رود ۵۹ هزار کیلومتر مربع وسعت حوزه دارد که این سد می بایست تا پایان فروردین ماه سال جاری یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر معکب آب ذخیره می کرد که نسبت به سال گذشته با کاهش ۴۰درصدی ورودی آب به سد مواجه شدیم.

لطفی با بیان اینکه سد سفیدرود از حوزه های بزرگ است و با ۸ استان دیگر کشور درگیر است گفت: برای مدیریت آب این حوره باید با این استانها در تعامل باشیم.

وی ادامه داد: در سد سفیدرود تا هشتم اردیبهشت ماه ۹۵۰ میلیون متر معکب ذخیره داشتیم که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش داشت اما خوشبختانه با بارندگی هایی که در ماه دوم سال انجام گرفت بخشی از کاهش جبران شد.

لطفی گفت: تا پنجم مرداد ماه آبیاری ادامه خواهد یافت و امسال در مورد آب زراعی هیچ مشکلی نخواهیم داشت .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با با اشاره به اینکه برای جلوگیری و مقابله با خشکسالی تمهیداتی از آذر ماه سال گذشته اندیشه شده است، افزود: از مهمترین راههای مقابله، عملیاتی کردن ۱۳۰ پروژه در ۱۶ شهرستان با مبلغی بالغ بر ۳۵میلیارد تومان برای مدیریت در آب زراعی بود.

وی ادامه داد: با اجرای این پروژه ها و قرار گرفتن آنها در مدار بهره برداری توانستیم در بحث مدیریت آب زراعی موفقیت های بزرگی را داشته باشیم.

لطفی با بیان اینکه با اجرای پروژه‌های زود بازده شهرستانهای حاد مشکلشان در کمبود آب برطرف شد، گفت: شهرستانهای لنگرود، تالش، آستانه، رضوانشهر, املش و رودسر از شهرستانهایی بودند که مشکل زیادی در تامین آب زراعی داشتند که خوشبختانه توانستیم مشکلات را در این منطقه برطرف کنیم.

وی گفت: از سد سفید رود تاکنون ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده است و تا پایان فصل آبی ۴۰۰ میلیون متر معکب نیز رها سازی می‌گردد و پرونده آبیاری استان با یک میلیارد و  200 میلیون متر مکعب بسته خواهد شد.

لطفی با بیان اینکه ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار در استان گیلان کشت می‌شود، اظهار کرد: برای این میزان زمین زراعی دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمعکب آب نیاز است که تاکنون یک میلیارد ۲۵۰ متر مکعب از رودخانه سد سفید رود تامین شده که نسبت به سال گذشته ۶۰۰ میلیون متر مکعب کاهش داشتیم.

وی با اشاره به اینکه فصل زراعی ۹۶ و ۹۷ یک دانشگاه کاردبردی در حوزه آب استان بود، تصریح کرد: برای مقابله با کاهش آب در سد سفیدرود با استفاده از ایستگاههای پمپاژ و پروژه های کوچک زود بازده آبهایی را قبل از ریختن به دریا بازچرخانی و وارد حوزه داخل مزارع کردیم.

  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ادامه داد: همه ایستگاه‌های پمپاژها تعمیر و بهسازی شده است. همچنین از ظرفیت منابع آب زیرزمینی، آب آبندانها و تالابها به کار گرفته شد تا بتوانیم ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب را تامین کنیم و خوشبختانه توانستیم در کنار کشاورزان باشیم و مقابلشان روسفید شویم.

آخرین وضعیت احداث سدهای گیلان

لطفی با اشاره  به سیاستگذاری شرکت آب منطقه ای گیلان، گفت: سد شهر بیجار برای تامین ۷۰ درصد از آب شرب و سد سفیدرود تامین کنند اب شرب و آب زراعی است و این دوسد در بحث مدیریت آب کمک خواهند کرد.

وی ادامه داد: با توجه به تهدیدات ناشی از کاهش آورد از سد سفید رود  در استان گیلان ۴ سد در حال ساخت است که این سدها شامل سد پلرود با ظرفیت تنظیمی ۲۱۴ میلیون مترمعکب ذخیره  سالانه و پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد، سد شفارود با ظرفیت تنظیمی  ۱۳۴ میلیون متر مکعب ذخیره سالانه و پیشرفت فیزیکی ۳۸ درصد، سد دیورش با ظرفیت تنظیمی  ۱۵ میلیون متر مکعب و پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد و سد لاسک با ظرفیت تنظیمی   ۱۲۰ میلیون متر مکعب  ذخیره  سالانه از جمله سدهایی هستند که با بهره برداری از آنها در سالهای آینده نگرانی در مورد ذخایر آب در پشت سد سفیدرود نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان به تعداد رودخانه های استان اشاره کرد و افزود: در استان ۵۴ رودخانه داریم که ۱۱ رودخانه وارد تالاب انزلی می شود و بقیه رودخانه ها ۴ میلیارد متر مکعب به دریا می‌ریزد  که از این میزان آبی که به دریا ریخته میشود یک و نیم میلیارد متر مکعب توسط سد شهر بیجار و سد سفیدرود تنظیم شده است و2 و نیم میلیارد متر مکعب نیز مستقیم وارد دریا میشود و امیدواریم با احداث سدهای پلرود و شفارود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب را حفظ نماییم و ۶۰۰ میلیون متر مکعب را نیز توسط آب بندانها مدیریت کنیم.

وی در مورد روند احداث سدهای لاستیکی در استان گیلان گفت: ۱۱ سد لاستیکی داریم که یکی از این سدها بهره برداری شده است و ۱۰ سد لاستیکی در حال احداث است و از استانهای شاخصی هستیم که 14 سد در دست احداث داریم.

 مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به اینکه همه پروژه‌‌ها و طرح‌های شرکت آب منطقه ای گیلان به طور عملیاتی در حال فعالیت است و گیلان در بهره‌برداری این پروژه‌ها جزء استان‌های شاخص کشور است گفت: 6 سد لاستیکی تا پایان سال 97 در گیلان وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

 

لطفی تصریح کرد: برای اتمام کار سازه ای در بحث مدیریت آب استان نیاز به ۱۴ سد کوتاه و ۱۰ سد لاستیکی دیگر است که مجوز اولیه و مطالعاتی آن در حال انجام می باشد.

وی ادامه داد: ۱۴ سد کوتاه هزینه اجرای آن به اندازه یک سد بزرگ است و با اجرایی شدن این سدها در گیلان ۴۴ سد کوتاه، بلند و لاستیکی خواهیم داشت.

لطفی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای ۲۵ پروژه و ۱۳ طرح‌ ملی در گیلان ۸ هزار ۹۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است، تصریح کرد: به منظور بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرای شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیاز به ‌۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد.

جزئیات نشت گازوئیل و آتش سوزی در سد شهر بیجار/به هیچ عنوان آب شرب مردم آلوده به گازوئیل نشد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در مورد حاشیه های آلودگی آب شرب در روزهای اخیر عنوان کرد: مشکل اصلی در نشت مخزن گازوئیل در محوطه کارگاهی پایین سد شهر بیجار بوده که در پی آن حادثه آتش سوزی اتفاق افتاد که پس از اطفا حریق به طور کامل از هرگونه آلودگی پاکسازی شد.

وی یادآور شد: به دلیل اطمینان خاطر در همان لحظات حادثه آب خروجی سد شهر بیجار به سمت تصفیه خانه بزرگ رشت مسدود و عملیات آبگذاری با نظارت شرکت آبفای شهری از محل سد سفیدرود انجام گردید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان این حادثه را یک اتفاق کارگاهی عنوان کرد و اظهار داشت: با تدابیر اتخاذ شده مسأله به طور کامل رفع و عملیات آبگذاری آب شرب تصفیه خانه بزرگ شهر رشت  از روز جمعه گذشته مجدداً از سد شهربیجار(آیت الله بهجت) آغاز گردید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در مورد دو رودخانه گوهررود و زرجوب نیز گفت: این دور رودخانه ۷۰ سال از سه ناحیه الایندگی شامل سراوان، شهرکهای صنعتی و فاضلاب شهری آلوده شده است و اگر همه همت کنیم می توانیم تا ۱۰ سال آینده آنها را از آلودگی پاک کنیم.

کد خبر: 1183
  تاریخ خبر : دوشنبه 4 تیر 1397
  آخرین به‌روزرسانی : سه‌شنبه 5 تیر 1397
 دبیر خبر
 1035