اجرای بندهای انحراف آب کشاورزی در شهرستان آستارا

مدیر مشارکت های مردمی و طرح های زودبازده شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان گفت: با اجرای بند های انحراف آب میکائیل و سردهنه بابا حسن در شهرستان آستارا ، آبرسانی به 750 هکتار از شالیزارهای منطقه تسهیل خواهد شد .

       به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان؛ ابراهیم اصلاحی مدیر مشارکت های مردمی و طرح های زودبازده این شرکت با اعلام این خبر افزود: با توجه به تخریب تعدادی از بندهای انحرافی سردهنه­ ها و همچنین دیواره­های حفاظتی در رودخانه­ه ای شهرستان آستارا که به علت بهره­ برداری طولانی مدت و وقوع سیلاب­های متعدد در سال­های گذشته حادث گردید، شرکت آب منطقه­ ای گیلان اقدام به مرمت و بازسازی آن­ها نمود.

وی افزود: بر این اساس، شرکت آب منطقه ای گیلان مرمت و بازسازی بند انحرافی میکائیل، سردهنه باباحسن، دیواره­ سازی رودخانه در خسرومحله و خانه­ های آسیاب را در دستور کار خود قرار داد.

ابراهیم اصلاحی اظهار داشت: در این راستا، با توجه به حساسیت موضوع و ضرورت تأمین آب کشاورزی برای فصل آبیاری آتی، از ابتدای دی ماه سال جاری، مرمت و بازسازی بند انحرافی میکائیل و بند انحرافی سردهنه باباحسن در اولویت قرار گرفت 

مدیر مشارکت های مردمی و طرح های زودبازده شرکت آب منطقه ای گیلان در ادامه توضیح داد: بند انحرافی باباحسن در شهر لوندویل از توابع شهرستان آستارا واقع شده که آبیاری 350 هکتار از زمین­های زراعی منطقه را تحت پوشش دارد و طی سالیان گذشته دچار فرسایش شده و در سیلاب­های اخیر نیز دچار خسارات جدی شده است.

وی بیان داشت: در این خصوص، علاوه بر آسیب کلی به بند انحرافی، حوضچه آرامش و همچنین پایین دست حوضچه، کاملا تخریب و دچار آبشستگی شده است که برای رفع مشکل، با توجه به آبشستگی شدید در پایاب بند مذکور، لازم است ضمن ترمیم قسمت تخریب شده در سطوح مختلف بند انحرافی و همچنین بازسازی حوضچه آرامش موجود، حوضچه دیگری نیز در پایین دست بند احداث گردد.

اصلاحی اعلام  نمود؛ برای این منظور، تاکنون ضمن تخریب قسمت آسیب دیده حوضچه آرامش، نسبت به مرمت آن اقدام گردیده و امید است تا قبل از شروع فصل آبیاری، بتوان عملیات اجرایی را به اتمام رساند.

مدیر مشارکت های مردمی و طرح های زودبازده شرکت آب منطقه ای گیلان در خصوص اجرای بند انحرافی میکائیل شهرستان آستارا اظهار داشت: این بند انحرافی در روستای لمیرمحله عنبران از توابع شهرستان آستارا واقع شده که آبیاری 400 هکتار از زمین‌های زراعی منطقه را تحت پوشش دارد و به دلیل سیلابی بودن رودخانه ملاهادی و لغزش دیواره خاکیِ مجاور رودخانه، دیوار بتنی موجود در محل بند انحرافی میکائیل واژگون شده و دریچه فلزی سردهنه نیز به کلی تخریب شده است.

وی افزود: بر این اساس اقدامات لازم برای رفع مشکل موجود آغاز گردید ه که در این خصوص، ابتدا دیواره واژگون شده تخریب شد و تاکید نمود؛ تمامی تلاش عوامل اجرایی در جهت بازسازی دیواره بتنی مسلح، در دست انجام می باشد.

 

کد خبر: 1815
  تاریخ خبر : سه‌شنبه 14 بهمن 1399
  آخرین به‌روزرسانی : یکشنبه 19 بهمن 1399
 دبیر خبر
 1802